woensdag 3 juni 2015

Leer Punt #154

Als het aan Oudste ligt, gaat hij nooit meer naar school.

Hij heeft een veel betere en efficiëntere manier van leren ontdekt.
Die heet OPA.

In de periode ter voorbereiding op de examens is het Opa gelukt om hem aan het leren te krijgen. Enkele keren per week ging hij er heen en besteedden ze twee en een half uur aan Economie, Wiskunde, Duits of Engels.
Twee en een half uur onafgebroken geconcentreerd en geïnteresseerd ergens mee bezig zijn. Ik denk niet dat hem dat de voorgaande vier schooljaren eerder gelukt is.

Opa weet de juiste snaar te raken. Hij maakt taaie en lastige dingen begrijpelijk en hanteerbaar. Stopt er regelmatig een ijzerkoekje en energiedrankje in. Heeft er zelf lol in.

En hij? Hij kwam steeds vaker thuis met een glimlach: "Ik begrijp het nu echt beter."

Of het direct zijn vruchten af heeft geworpen bij de examens, moeten we nog afwachten.
Maar Oudste is om. Leren kàn best leuk zijn.

'De meester' stelde voor om samen, tijdens de lange zomervakantie die voor hem ligt, aan zijn zwakke punt te werken. Duits.
Als hij zakt is dat mijn schuld, heeft hij me al eens in een boze bui toegebeten. "Van jou moest ik Duits nemen."
Dat klopt. In de sector Economie die hij koos, wordt Duits ernstig aangeraden. Hij wilde het niet kiezen, Vanwege pfff lastig, niet leuk, ben ik nie so goed in. 
Hij mag van mij veel eigen keuzes maken, maar dit was een moment dat om ingrijpen vroeg. Bij zijn vervolgopleiding wordt Duits geadviseerd en hij gaat straks opnieuw die lessen volgen. Dan ga je het dus niet laten vallen in je vierde jaar MAVO. Punt uit.

Op één van de laatste Opa-lesdagen kwam hij thuis met de mededeling: "En in de hele vakantie gaan Opa en ik verder met Duits en ik heb er zin in."

Toen viel mijn mond open. Dus.


Deze meester is van de Spijkers en de Koppen. Dus vorige week kozen ze samen een Duits school-studie-boek en bestelden dat. Vandaag is de kick-off. Gewapend met zijn nieuwe boek en zelf gebakken Dankjewel-Kwarktaart stapte hij op de fiets.

Ich bin stolz. Viel Erfolg zusammen!

1 opmerking:

  1. De wonderen zijn de wereld dus nog niet uit ;-) ( wat een mooie band tussen die 2) !

    BeantwoordenVerwijderen