dinsdag 27 januari 2015

Afvalverzamelpunt #27


Ons gezin is een team. Dus doen we dingen samen en wordt iedereen geacht zijn steentje bij te dragen. Zo gaat dat nou eenmaal, als je bij elkaar hoort.

Daarom zet Oudste de GFT bak op straat, af en toe.
Zet iedereen zijn eigen bord/bestek/beker na het eten in de keuken, liefst in de vaatwasser.

Hangt Jongste zijn jas op de kapstok, met zijn schoenen daaronder.
Gaan de gedragen onderbroeken in de wasmand en blijven ze niet liggen waar ze uit gedaan zijn. Meestal.
De broers letten als het zo uitkomt op elkaar, als wij ouders beiden even niet thuis zijn.
Ze ruimen aan het eind van elke dag hun spellen en controllers op waar dat hoort. Als ze het niet vergeten.

Eerlijk gezegd vind ik hun bijdrage minimaal.
Zelfs dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Oh, wat is de verleiding dan veel te vaak groot om het gewoon maar even zelf te doen. Dan gaat het sneller, beter en zonder gezeur.

Want tja, ik snap natuurlijk ook wel dat het veel te mooi weer is om binnen te zijn. En dat dit ook makkelijk straks kan in plaats van nu. Dat dit valt onder 'kinderarbeid'. En dat niemand op school, echt he-le-maal niemand zulke STOMME dingen hoeft te doen, en nu we het daar toch over hebben, dat IEDEREEN allerlei dingen mag die van mij niet mogen. Ik ben echt vet flauw.

Maar ja.

Als je kinderen met hun voeten op de grond wilt houden, dan moet je af en toe wat verantwoordelijkheid op hun schouders leggen.
Zo is dat nou eenmaal. Ik oefen nog even door met ze.

Waar wil ik eigenlijk naar toe vandaag?

Dat hele opruim-ding-en-gedoe, dat is bij die mannen van gisteren best heel goed gelukt. Je weet wel. Van die glasvezelaansluiting.
Nadat ze weg waren zag ik op het gangkastje het zakje liggen van bovenaan dit bericht. 

Ze hadden blijkbaar instructies gehad. Een paar dagen voor heel veel geld met elkaar op de hei gezeten, voor teambuilding, afstemming, doelbepalingen en kwaliteitsafspraken. Hele flappen met actiepunten hadden ze volgeschreven. Dit was er ééntje van.
"Ruim je eigen rommel op en laat het netjes achter in een afsluitbaar zakje."

Keurig hoor. Nu nog de baggerzooi opzuigen een volgende keer graag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten