dinsdag 5 mei 2015

Overwegingspunt #125

Nepal.



Alleen wanneer je tien dagen in een grot hebt gezeten, zul je niet weten wat zich daar momenteel afspeelt.

Nepal.

Ik link het direct aan Stichting Mitrata. Mitrata is het Nepalese woord voor vriendschap.



De non-profit organisatie die mede werd opgericht door een vriend van mijn ouders. Waar mijn moeder zó trots op was en waar zij beiden zo nauw betrokken bij waren.

Zij zetten zich in om het lot van kansarme kinderen te verbeteren, vooral op het gebied van huisvesting en scholing. Om hen een mogelijkheid te geven op een betere toekomst.


Jarenlang zat mijn vader met vier anderen - allen als vrijwilliger - in het bestuur. Het hele jaar waren zij bezig geld te vergaren om dit in mei tijdens het bezoeken van de projecten, persoonlijk te gaan brengen bij hun contactpersonen.
Tickets en verblijf betaalden zij uit eigen zak, zodat elke gekregen euro helemaal en direct bij de betrokkenen terecht kwamen.

Het waren meestal de kleinere initiatieven, maar dat leverde veel op. Fondsen, postzegel verzamelaars, schoolinitiatieven, donateurs, sportactiviteiten, en verjaardagsgelden. Genoeg om heel veel mooie en goede dingen mee te doen daar in dat land ver weg. 

Het begon met dekens en eindigde onder andere bij schoolplaatsingen, een kindertehuis en een therapie centrum.


~ Het logo van Mitrata. Een knoop zonder begin en eind.
Het staat symbool voor vriendschap en verbondenheid."

De ultieme afsluiting was de ontbinding van de stichting, enige tijd geleden.
Hun ondersteuning was niet meer nodig.
Ze konden het verder alleen.

Toen kwam eind april 2015. De aarde schudde. Er voltrok zich een ramp in Nepal.

Ook ons land is in rep en roer. Er worden acties op touw gezet. Broodnodig.
Er was de landelijke TV actie voor Giro 555.

Ik ben altijd sceptisch ten opzichte van deze acties. De bedoelingen zijn méér dan goed. Maar waar komt het geld terecht en vooral wanneer?

Ik heb niet gestort.

Toen viel zaterdag deze brief in onze brievenbus.



Die kwam binnen. Ik heb gestort. Onmiddellijk.

Daags daarna schreef mijn vader me:
"Ik ken de Nepalese overheid een beetje, helaas besluiteloos……… dikke kans dat de wederopbouw zeer traag tot stand komt. Het beste is om dat in particuliere handen te geven, zoals bij ons en de vele andere particuliere organisaties. Ik hoop dat ik het mis heb, maar we hebben de nodige ervaring." 

Dus.

Mocht je plannen hebben nog een bijdrage te geven aan giro 555, overweeg dan eens om niet dit nummer, maar 538272473 in te vullen. Bedankt voor het lezen!

1 opmerking:

  1. Hallo Diana..John,

    Ik wilde door wat er nu in Nepal gebeurd storten. Jaren lang hebben we een steentje bij kunnen dragen aan het Mitrata fonds..
    Ook ik heb mijn ? Bij 555 maar ik had gestort!
    Toen kreeg ik dezelfde brief in de Brievenbus en heb ik wederom aan het Mitrata fonds gestort. Wat moet dat schrikken zijn geweest..De aarde die beweegt de beelden via het nieuws in Katmandu maar ook bij het Mount Everest base camp...Heftig.
    Het lijkt mij zo'n prachtig mooi land..verschrikkelijk dat dit natuurlijk Geweld plaats vindt.

    Geef iedereen! Geef!!

    BeantwoordenVerwijderen