woensdag 13 mei 2015

Aanmoedigingspunt #133

Lieve examenkandidaat,

Vandaag doe jij je eerste examen. De komende anderhalve week staat in het teken van jezelf een eer bewijzen en een lange neus naar je ouders maken. Een moment waarop je je docenten laat zien dat je al die tijd wel degelijk naar hen geluisterd hebt.


Nu jij in de gymzaal aan het zwoegen bent, denk ik terug aan het moment dat ik zelf examen deed. Mijn middelbareschooltijd was best fijn en bijzonder. Wellicht is die van jou niet veel anders. Zes jaar lang heb ik er mijn stinkende best gedaan. Ik had niet veel aanmoediging nodig. Misschien was ik wel iets té braaf.

Na zes jaar deed ik mijn eindexamen. Voor mezelf, mijn ouders en zéker ook voor mijn meester van de zesde klas lagere school, zou ik mijn diploma halen. Ook al zou ik hem mijn papiertje nooit kunnen laten zien. Als het aan hem had gelegen was ik niet eens aan een brugklas MAVO/HAVO/VWO begonnen. Maar daar zat ik dan, net als jij in de gymzaal, tussen de andere leerlingen mijn eerste examen te maken. Net voor ik mijn examenboekje opende, nam ik diep adem en zei ik tegen mezelf: "Ik ga het gewoon doen!"

Een paar weken later klonk thuis het verlossende telefoontje. Het was het heuglijke nieuws dat ik geslaagd was. Ik had mijn hoogtepunt bereikt. Hoger dan dit, kan niet, dacht ik. Wist ik veel dat ik daarna nog veel meer successen zou behalen. Toch denk ik nog regelmatig terug naar dat moment en ben ik even heel trots op mezelf.



Dat mag jij ook zijn. Nu is het jouw beurt, nu doe jíj je MAVO examen. Lang voordat jij op school kwam, is er nu eenmaal bepaald dat je met een diploma de deur uit moet. Vergeet die ene keer dat je twijfelde of je het examen wel zou halen. Kijk niet te lang naar wat je niet hebt, maar wees trots op wat er wél is. Jij hebt al eerder moeten vechten, geen water is je te diep. Nog anderhalve week vechten. Deze wedstrijd ga je alleen met jezelf aan en je wéét dat jij hem kàn winnen.



Daar ga je dan. Open je boekje van je Nederlands Examen en begin bij de eerste tekst. Lees hem goed door en ga dan naar de vragen en schrijfopgaven. Vertrouw bij iedere twijfel juist op jezelf. Check vóórdat je je werk inlevert of je naam op je blaadjes staat. Die naam is namelijk nodig om straks op je diploma te kunnen schrijven. 



Ik hoop zo voor je dat het je gaat lukken.



Zet um op!          Kus van je moeder.

Gebaseerd op een tekst van Meester Bart.

1 opmerking: