woensdag 8 juli 2015

Observatiepunten #189

Vandaag was ik weer eens in functie.

Nee, niet als postbezorger, want dat doe ik maar twee keer per week op dins- en vrijdag. Sandd bezorgt alleen zakelijke post en ook echt alleen op deze twee dagen van de week.

Gister werd ik nog door een buurvrouw aangesproken op hoe dat nou werkt en waar ze zich ook kon aanmelden. Ik heb haar uit de droom geholpen. Geld verdienen doe je er niet mee. Ze noemen het niet voor niets een bijverdienste en geen bijbaantje.
Je moet het voor de lol en de beweging doen. Niet voor de knaken.
Om het wat beeldend te maken een rekensommetje. Voor een gemiddelde wijk ben ik twee en een half uur actief. Ik 'verdien' daar zo'n twaalf euro vijftig mee. Via de achterdeur word ik dan nog één keer per jaar gekort op mijn belastingtoeslagen. Dus.

De buurvrouw haakte af.

Af en toe schnabbel ik nog wat bij via mijn vader. Ik onderhoud wel eens zijn kapsel, maar ook zijn huisje. 

Vandaag was ik op pad voor mijn andere bijverdienste als Mystery Shopper.


Een Mystery Shopper is iemand die wordt ingehuurd om een aankoop in een winkel of restaurant of bij een andere dienstverlener te doen en zijn bevindingen nauwgezet te beschrijven. In Nederland en België wordt op steeds grotere schaal van deze vorm van onderzoek gebruikgemaakt; in andere landen, zoals de Verenigde Staten, is dit een gebruikelijker onderzoeksmethode.
Om een zo realistisch mogelijke ervaring te krijgen, wordt het personeel vooraf niet, of niet specifiek, van de Mystery Shopper op de hoogte gebracht. De Mystery Shopper presenteert zichzelf vervolgens als een gewone klant en let in het hele proces op vooraf opgestelde criteria. Voorbeelden van aspecten waarop gelet kan worden, zijn de beleefdheid van het personeel, de netheid van de winkel, wachttijden, hulpvaardigheid en deskundigheid van het bedienend personeel.
De bevindingen worden verwerkt en dienen uiteindelijk ter verbetering van het serviceniveau en het bewaken van de kwaliteit. Een bijkomend doel is het mogelijk aantonen van een verband tussen klanttevredenheid en omzet/winst voor een bedrijf of vestiging.



Ik heb er weer wat van opgestoken hoor.

Wist jij dat degene die in de winkel rondloopt met een groen poloshirt aan, de eerstverantwoordelijke van de groente- en fruitafdeling is? 

En dat er op elk moment van de dag een groen poloshirt in de winkel aanwezig moet zijn?

Wist jij dat de koeling waar de kippenbouten in liggen maximaal op twee graden moet staan? 

En dat je dit af kunt lezen op een meter aan de buitenkant van de kast?

Wist jij dat er dwars door alle vrieskasten twee horizontale rode lijnen boven elkaar lopen?

En dat de koopwaar nergens boven de onderste rode lijn gestapeld mag zijn?

Wist jij dat men niet wil dat er meer dan twee lege dozen op de groente- en fruitafdeling te vinden zijn?

En dat er van alle artikelen minstens vijf exemplaren aanwezig moeten zijn?



Zomaar wat dingen die ik vanochtend nog niet wist, maar nu wel. En ik was weer even van de straat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten