vrijdag 15 april 2016

Rood-Wit is onze glorie

Maandag-avond. Sparta-avond. Het kan wéér gebeuren. Als ze maar winnen. 

Mijn mannen zitten op Het Kasteel. Mijn dikste vriend wilde eerst niet gaan. Véél té spannend. Hij heeft wel vaker play off wedstrijden rondjes fietsend doorgebracht in plaats van zittend in het Stadion. Maar hij besluit tóch te gaan.

Ik lig door griep gevloerd op de bank en kijk naar FOXtv. Hij kan de zender thuis niet ontvangen, dus houd ik mijn grote Sparta-vriend via onze smartphones op de hoogte van de gebeurtenissen. 


Er gebeurt veel de tweede helft.



Dus ik ben er druk mee.



Het leidt af van de spanning. Want spannend is het, vooral als onverwacht de gelijkmaker valt. Ach ach Wimmie, schiet er door mijn hoofd. Het zal toch niet?




Gelukkig komt het goed en is de ontlading énorm.






Al snel komen de felicitaties binnen. 



Op Spangen stroomt het veld vol. Ik verwacht dat zij gewoon op de tribune zijn blijven zitten. Later hoor ik dat ze vooraan stonden.



Daar is ie.  'Onze' succestrainer. Hij stuurde als coach van Excelsior in tweeduizendentien Sparta de Jupiler League in. Nu staat hij aan de basis van dit succes en loodst hij de club terug in de Eredivisie. Poëtische gerechtigheid, zou Jules Deelder later zeggen.



Hugo geeft ook zijn commentaar. Kijk wat zes jaar met de man gedaan heeft.



Deze foto maakte ik in mei tweeduizendentien, vlak vóór de degradatie.



Daar staat ie, de schaal.



Het feest op Het Kasteel is énorm.



Als thuis de schuifpui open gaat, hoor ik de muziek en zie ik de lichtshow in de lucht.



Ein-de-lijk is het zover. Zes jaar geduld beloond. Zes jaar kromme tenen en ergernissen. Volgend seizoen gelukkig weer Feyenoord, Ajax en PSV in plaats van Almere, Oss en Telstar.

Als de geest van Bok de Korver
Zich warm loopt langs de lijn
En de kreet Sparta naar vore
Boven het Kasteel uit stijgt
weten wij de tijd gekomen
Ons te gorden tot den strijd
En de vijand te bestormen
Tottie een hartverzwakking krijgt
Nimmer zullen wij versagen
Strijden om elke meter grond
Nooit de Spartamars beschamen
aan geen enkel voetbalfront
Als Spartaan zijn wij geboren
Als Spartanen sterven wij
In de geest van Bok de Korver
En de naam van Cor van Rijn


Jules Deelder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten