vrijdag 8 april 2016

Honderd

6 april 2016

Hij ging even brood halen.




En kwam hiermee terug. Want er was iets te vieren. Hoewel herdenken misschien een veel beter woord is.


Zes april negentienhonderdenzestien.




In Hoek van Holland werd een klein jongetje geboren.



~ 1916 - samen met grote zus Jo ~

Later zou hij nog een zusje en twee broertjes erbij krijgen.




Ondanks de moeilijke tijd, openden zijn ouders een spaarbankboekje voor hem.




Hij was geboren in de Eerste Wereldoorlog.



Kreeg de naam van één van zijn voorvaders: Wim Schuurmans.



~ 1937 ~




Hij ging in dienst 




en rolde zo de Tweede Wereldoorlog in.




Na de oorlog ging hij aan het werk. Hij kreeg vele werkgevers, want een baan had je toen niet voor lang. Metselaar, schoonmaker, bij een distilleerderij, conciërge. Het was allemaal fysiek zwaar.


Toen zijn moeder uit het gezin wegviel, kwam Annie het gezin ondersteunen en verzorgen. Hij werd verliefd en in negentientweeenvijftig trouwde hij met haar.



~ 1957 ~

Hij werd vader. Eerst kreeg hij een dochter en een zoon.


Als toegift kwam tien jaar later, toen hij zelf vijftig jaar oud was, zijn tweede zoon. 



~ 1967 ~
 Zijn naamgenoot.


~ 1967 ~

Wim Schuurmans. Míjn Wimmie.


~ 1968 ~

Het gezin was compleet.





~ 1977 ~

In negentienhonderdenzevenenzeventig trouwde zijn dochter. Zij maakte hem opa, van drie kleinkinderen.



~  1984 ~

In negentienvierentachtig trouwde ook zijn oudste zoon. Hij werd daarna nog twee keer opa.


Korte tijd later sloeg het noodlot toe en kwam hij te overlijden. Inmiddels ruim éénendertig jaar geleden.




Ik heb hem niet gekend. Maar Wimmie zegt zijn vader ook nauwelijks gekend te hebben. Ondanks de achttien jaar dat ze deel van elkaars leven hebben uitgemaakt. Dat vind ik een trieste conclusie.


Vandaag herdenken we hem. Omdat het precies honderd jaar geleden is dat hij ter wereld kwam.




Toegift:

Waar ik me niet van bewust was, maar wat ik wél een bijzonder feit vind nu mijn vader me dit influisterde:

Mijn Opa Reijgersberg, werd precies zestien jaar oud, toen zijn vader Wim Schuurmans geboren werd. Met andere woorden: mijn Opa is van 6 april 1900 en de Opa van mijn kinderen is van 6 april 1916.

Een mooi gegoochel met cijfers.

1 opmerking:

  1. Wat jou vader dus je influisterde was mijn eerste gedachte toen ik je verslag las. Mooi gedaan Diana.Gelezen door je tante.

    BeantwoordenVerwijderen