vrijdag 17 augustus 2018

Zwemmen

Social media.

Sociale media (de Engelse term social media is ook in het Nederlands gangbaar) is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers.

Iedereen kan en mag er van alles van vinden. Mij heeft het op verschillende momenten iets gebracht. Zo ben ik door het lezen van blogs in 2012 op het idee gekomen om te gaan leren hardlopen. Dat waren niet zomaar blogs, maar geschreven door een a-sportieve vrouw, iets jonger dan ik, met flink overgewicht en een enorme drive om gezonder te willen gaan eten en bewegen. Ik las met haar mee en kreeg voor haar mijn handen op elkaar toen zij onafgebroken 5 kilometers kon hardlopen. Later zelfs 10.
Als zíj het kan leren, moet ik dat toch ook kunnen, was mijn gedachte.

Jullie weten waar dit op uitgedraaid is. Ik hèb leren hardlopen en heb zelfs halve marathons volbracht. Niet heel snel, maar hé, ik had ook niet gezegd dat ik wilde snel-lopen. En ik doe het nog steeds met plezier, èn omdat het zo goed voor me is.

Een vriendin van haar blogde ook en toen ik een account aanmaakte op Instagram volgde ik beide dames. Deze tweede propageerde op een gegeven moment 'koud na-douchen'. 
Een gruwel vond ik het, alleen de gedachte er aan al. 
Later las ik dat ook Sportrusten - dit is een programma waarbij je sporten en ademhalingsoefeningen combineert, voor meer energie en een blijmoediger brein - dit promoot.
Afgelopen maanden, toen het zo snik heet was, ben ik het tóch gaan proberen. Want zeg nou zelf. Vaak is het zo dat je terwijl je net uit de douche bent, je alweer erg aan het transpireren bent. Op advies draaide ik toen vlak voor ik de douche uit wilde, de warme kraan beetje bij beetje terug. Van lauw, naar fris, naar best koud. Ik, de opper-koukleum, hield dat eigenlijk best snel een tijdje vol. Stapte ik daarna uit de douche, hoefde ik niet meer na te zweten. Nu ben ik benieuwd of ik dit ook in de wintermaanden nog lekker vind, maar daar zie ik wel een uitdaging in.


Nu hebben de hiervoor genoemde dames inmiddels een nieuwe hobby erbij. Zwemmen. Als ik iets vervelend vind, is het wel zwemmen. Deels omdat ik dat frisse water verafschuw, maar ook omdat ik het nooit zo goed heb geleerd. Ja, tuurlijk, wel de schoolslag. 
Maar borstcrawlen niet. Inmiddels weet ik best hoe goed zwemmen voor je lijf en spieren is. Ook voor de versterking van je rug. 


Tijdens onze week in Drenthe, hadden we een zwembad onder handbereik. Zwembadje. Zes bij twintig. Recht toe recht aan, zonder springplank , glijbaan en golven. Ideaal om baantjes te zwemmen. Elk eerste half uur op de dag werd dan ook gereserveerd voor rustig zwemmen. Daarna mochten de kinderen er pas bij in.

Zes ochtenden had ik dus de kans op te gaan zwemmen. Ik had heus plannen. Maar het kwam er niet van, omdat we op tijd weg wilden voor ons dagprogramma. Of omdat ik geen zin had om een wekker te zetten en uit wilde slapen. Vakantie is tenslotte ook om uit te rusten.


Maar de laatste dag vond ik mezelf ineens een zwakkeling. Ik zette dus toch eens de wekker, duikelde een bikini op en wandelde naar het bad. Stil en he-le-maal leeg. Alsof het mijn privébad was, zette ik op mijn gemak de klapdeuren naar de tuin open en gleed het water in. Vijf minuten later kwamen er een moeder met 2 dochters bij, die net als ik rustig banen gingen zwemmen. Ook gewoon de schoolslag. Na een half uurtje hielden zij het voor gezien, maar ik ging door. Tien minuten lang was ik er alleen. Daarna kreeg ik gezelschap van 2 bommetjes makende en duikende vlegels, maar daar kon ik nog best omheen zwemmen. 

Mijn doel werd 'het uur volmaken'. Dat lukte. 53 Banen op de teller. Omgerekend iets meer dan 1 kilometer zwemmen. Niet snel, maar voor een niet zwemmer best een inspanning.


Volgende week wacht me een sportief evenement. De Schiedamse Zwem Vierdaagse. 
Net als vroeguh, toen ik tiener was. Ik heb me ingeschreven. Alleen. Want er is geen sterveling die met me mee wil. Maar. Ik. Ga. Het. Gewoon. Doen.

1 opmerking:

  1. Hoi Diana, het hardlopen heb je onder de knie gekregen! zelfs halve marathons. ik vind dat knap van je!!
    Veel plezier volgende week met de Schiedamse Zwem Vierdaagse.
    Ik lees er vast nog wel over. Ben namelijk wel benieuwd wat het inhoudt.

    BeantwoordenVerwijderen