zaterdag 11 augustus 2018

Radler kwarktaart

Oudste drinkt graag een koud flesje of blikje Radler. Een fris citroenbiertje, met naar keus een alcoholpercentage van 2% in zich, of 0%.


Oudste lust graag taart en is daar helemaal niet kieskeurig in. Jongste eet bij voorkeur kwarktaart. Dat is voor mij weer erg prettig, want een eenvoudiger taart om te maken ken ik niet. Bovendien is het onmogelijk deze te laten mislukken.

Oudste was dus jarig. Bij jarig hoort taart. Én er bleek een Radler Kwarktaart-mix in de verkoop te zijn gegaan.


Tja, wat doe je dan? Precies. Ik was bereid om dit een keer uit te proberen.

Radler is frisdrank en bier tegelijk. Al bijna een eeuw oud. De Beierse kroegbaas Franz Kugler had in 1922 het idee om voor dorstige fietsers een nieuwe drank samen te stellen. Hij mengde citroenlimonade met pils en bedacht meteen ook maar een naam. Fahrrad werd Radler. De rest is geschiedenis. Nieuwsgierig naar meer? Klik dan eens hier, dan kun je er meer over lezen. 

Ook bijvoorbeeld dat er vier tot zes suikerklontjes in 1 flesje / blikje zitten, afhankelijk van het merk. En dat er minder suiker zit in de alcoholvariant.


Ik nam dus de proef op de som, met de Radler kwarktaart van Home made. De bereiding was zoals ik al eerder zei, een fluitje van een cent. Binnen twintig minuten stond de taart in de springvorm, waarna hij nog zo'n 2 1/2 moest opstijven in de koelkast.

Hij was ècht heerlijk. Zomers, fris, licht en luchtig. De smaak wordt bepaald door de Radler en dan vooral door het citroendeel van deze combinatiedrank. De pils proef je er niet in terug.

~ Ik maakte er chocoladeschaafsel op en slagroom naast ~

Feitelijk hadden we hier dus te maken met een citroenkwarktaart. Maar dan echt wel een hele lekkere. Waarschijnlijk kun je de Radler moeiteloos vervangen door citroenlimonade. Dat ga ik nog wel eens testen en dan horen jullie dit weer van mij.

1 opmerking:

  1. Haha hoe is het mogelijk. Het moest gewoon zo zijn op Jelmer zijn verjaardag.
    Waarschijnlijk wil hij nu ieder jaar zo'n radler kwarktaart.
    En ook al te halen. ik dacht eerst dat je zelf wat was gaan uitproberen.

    Ik zal Freddy dit blog ook laten lezen.

    De citroen kwarktaart is mijn favoriet :-)

    maar wat zitten er veel suiker klontjes in radler :-(



    BeantwoordenVerwijderen