vrijdag 10 augustus 2018

Negentien

Lieve Jelmer,

10 augustus 1999

De warmte van de afgelopen weken brengt me met gemak terug naar de zomer van toen. Al 42 en een halve week keken we naar je uit. In het ziekenhuis waar we ons dagelijks moesten melden voor een 'opwek-behandeling', dachten ze al 4 dagen lang dat je die dag écht geboren zou worden. Jij had alleen geen haast. 

Net toen we ons op gingen maken voor een nacht in het ziekenhuis, klopte je plots aan de deur. Je weg naar buiten ging niet vanzelf. Met enige dwang in de vorm van een tang op je koppie, werd je uiteindelijk naar buiten gedirigeerd. Het was noodweer, een echte langdurige zomerbui. Maar om half één was je daar dan. Je werd op mijn buik gelegd en ik vond je prachtig. En ook reusachtig groot. Ik wist meteen dat ik alles voor je zou doen. Jouw geluk was mijn prioriteit. Ik hield direct van je. Met zijn drietjes waren we nu een gezin. En ik een moeder. Een overbezorgde moeder, soms. Want ja, het was ook pas mijn eerste keer. Ik moest nog leren hoe ik een moeder moest zijn. Jij leerde me wat onvoorwaardelijk houden van is.

10 augustus 2018

Vandaag word je negentien. Wie had dat gedacht, zo snel zo groot! En zoals dat gaat als je negentien bent, het was een bewogen jaar. Wat is er veel gebeurd. Een jaar van veel projecten in hoog tempo doen, examens afleggen, stage lopen, je rijbewijs halen,een MBO diploma binnen spelen, een beslissing nemen over je nabije toekomst en een bak geld verdienen.



Als ik naar jou kijk zie ik dat het prima is. Je ziet er goed uit, nog steeds reusachtig groot. Je bent gezond. Een tikkie nonchalant en onhandig. Afwachtend.

En weet je, jij maakt je leven ook veel eenvoudiger dan het soms bij anderen lijkt. Jij maakt je niet zo heel druk om wat er allemaal zou kúnnen gebeuren of hoe het allemaal zou kúnnen lopen. Focus ook maar liever op wat je wél kunt beïnvloeden. Slaap genoeg. Eet goed, vooral plantjes. Til niet te zwaar, want je hebt maar één rug. Poets je tanden en hou je pincode geheim. Zie je? Kind kan de was doen.

Leer door ervaringen, maak fouten, bedenk oplossingen en leef! Blijf zorgen dat je je prettig voelt onder je eigen huid. Schroom niet om beslissingen te nemen waar jezelf gelukkig van wordt. Houd gevoelens van anderen in acht, maar bedenk dat het jouw leven is en van niemand anders.

Misschien ga je wel trouwen, later. Misschien wel niet. Misschien krijg je wel kinderen. Misschien wel niet. Misschien lig je in scheiding op je 43e. Misschien doe je op tafel de vogeltjesdans op je 60-jarig huwelijksfeest. Wat het ook wordt, geef jezelf niet teveel schouderklopjes, maar haal jezelf ook niet naar beneden. Het leven bestaat maar half uit keuzes. De andere helft is gewoon mazzel. Dat geldt voor jou, en ook voor alle anderen.



Zoals het er nu uitziet, heb ik alle vertrouwen in je. Je bent grappig, sterk en nog veel meer. Je kunt alles worden wat je maar wilt. Maar je hoeft niet altijd sterk te zijn. Er is zelfs niets mis mee om ook een zachtere kant te hebben. Volg gewoon je eigen hart. Jij voelt wanneer iets goed is of fout. Vertrouw daar op. Kom op voor waar jij in gelooft en laat je nooit door derden wijsmaken dat dit niet 'cool' is. Echt, doe gewoon wat jij denkt dat goed is. Het is aan jou om je verder te ontwikkelen. Maar volwassen worden lukt jou tot hier prima. Zit je iets dwars, kom dan bij ons en we zullen je altijd helpen.

Ik hoop dat je straks terugkijkt op een fijne jeugd. Struikel niet over dingen die achter je liggen, want die kant ga je niet op.

Ik hoop dat je weet hoeveel ervan je gehouden wordt. Hoe belangrijk jij bent, voor ons. Toen, nu en over 100 jaar.

Zorg dat je de man wordt die je wilt worden. En begin daar vandaag mee.

Fijne verjaardag, jongen.

Kus, van je moeder

4 opmerkingen:

  1. Hoi Jelmer,

    dat heeft je moeder mooi opgeschreven, fijne en lieve woorden!
    Gefeliciteerd met je 19e verjaardag ( oeps ik zat er naast wat jou leeftijd betreft) zal het nu goed op mijn nieuwe kalender zetten.

    Groetjes
    Natasja uit de mooie provincie Drenthe :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ps
    nu lijkt het net of er 14e staat,
    maar weet dat het 10-08-1999 is jou geboorte jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met Jelmer..
    Jelmer gefeliciteerd..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oei, zoveel te laat: nog gefeliciteerd met je mannen!!! Weinig online geweest op vakantie. Nu een fris avondje en goede wifi dus aan het bij lezen op je blog om te realiseren dat jouw beide mannen al jarig waren.
    Ik heb weer genoten van je verhalen! Liefs, Renske

    BeantwoordenVerwijderen