zondag 15 maart 2020

Kink in de kabel

Dinsdag 10 maart 2020

Hoe hete pepertjes grote gevolgen kunnen hebben...

Maandagmiddag, na het polikliniek bezoek, gingen we een Turkse pizza halen. Een gewone voor mij en een gekruide voor hem. Op de laatste stond een groot kruis getekend, zodat we ze uit elkaar konden houden.



Hij smaakte prima, maar ik vond hem voor het mooie echt wel te pittig. Ik sprak dit pas uit toen hij bijna op was. Zo ontdekten we te laat dat het kruis op de verkeerde had gestaan, want die van hem miste juist pit.

Ik ging naar bed met een opgeblazen, gespannen buik. Dat constateerde ik, maar dacht er verder niet bij na. Om kwart voor één 's nachts werd ik wakker van de buikpijn.
Flinke buikpijn. Dat heb ik vaker als ik te gekruid gegeten heb. Dan moet het hele zakie eruit en dan is het leed weer geleden.



Zo ook nu. Ik heb van 1.00 uur tot 2.15 uur hondsberoerd op het toilet gezeten. 
Met veel pijn en met enorme orkaankracht om mijn hele maag-darmstelsel leeg te maken.
Van mijn huig tot haemorrhoïden. Eerst rustig, daarna met power en heel veel vochtverlies. Uit twee grote lichaamsopeningen.

Om kwart over twee was het sein rustig. Mijn buik was geslonken, duidelijk ontdaan van alle rottigheid die er in had gezeten. Opgelucht kon ik ontspannen. Ik bleef beneden en viel op de bank in slaap.



Om 4.45 uur kwam hij beneden, zich voorbereidend op zijn vroege dienst. Ik besloot naar twee hoog te gaan, om lekker in bed nog een paar uurtjes slaap te pakken.
Trap één ging prima, maar bij trap twee voelde ik me 'niet goed' worden. Achteraf bezien
was door het vochtverlies gecombineerd met de betablokkers die ik preventief gebruik tegen migraine, mijn bloeddruk enorm gedaald. Dàt gecombineerd met de trap oplopen gaf problemen.

In plaats van terug naar beneden te gaan, besloot ik dat ik zo snel mogelijk naar boven wilde. Dom, dommer, domst. Want op de vierde trede van onderen ging plotseling mijn lichtje uit. Hij stond boven aan de trap en zag me de leuning los laten en recht achterover naar beneden vallen. Ik landde op de overloop en knalde met mijn hoofd tegen de dichte slaapkamerdeur van Jongste.



De overloop veranderde snel in een crime scene. Ik doodstil, buiten bewustzijn, in veel bloed en andere derrie. Na een minuut voorzichtig aanspreekbaat, steeds wegzakkend en klagend over pijn. Mijn mannen-team reageerde eerst paniekerig, maar al snel adequaat.
De jongens wakker gemaakt, Oudste ging 112 bellen en Jongste belde de buurvrouw uit bed, die zo lief was gelijk mee te komen naar ons huis.

Ik weet er weinig van. Herinner me dat ik het heel koud had, enorm bibberde en geen controle over de inhoud van mijn darmen had. En ik maar denken dat die leeg waren.



Binnen een kwartier was de ambulance er. Ik hoorde de broeder praten over hyperventilatie, dat ik een gat in mijn hoofd had, dat ik duizelig was, moest spugen en dat hij me zittend op een krukje onder de douche ging zetten. 
Ik weet er niets meer van. Daarna namen ze me mee, naar de spoedeisende hulp van het Fransiscus Gasthuis in Rotterdam, want Schiedam is tegenwoordig in de nachtelijke uren niet meer open. Ook hoe ik in de ambulance ben gekomen en de hele rit naar Rotterdam, alles heb ik gemist. Hij ging mee en de jongens bleven thuis en hebben grondig de hele boel gesopt. Geen plezierig klusje, ik ben apetrots op ze.



Uiteindelijk was ik gedurende 3 uur op de spoedeisende hulp. Er werden foto's en een scan gemaakt.
Conclusie was een zware hersenschudding, bloed in de hersenen wegens een bloeding van een kleine hoofdader, maar geen breuken, wél kneuzingen van bovenlijf, nek, schouders en armen. Mijn bloedplaatjes waren van 173 naar 137 gezakt. Ik was er met mijn hoofd niet bij. Heb volgens mij alleen maar geslapen. Kon me amper zelf bewegen, en bleef spugen bij elke verplaatsing van mijn hoofd. Hondsberoerd.



Mijn hoofdwond werd geplakt, en met verband afgedekt. Reuze charmant. En ik moest blijven. Dat leek me helemaal OK, want is was he-le-maal verrot.



Rond 9 uur lag ik op een kamer op de 7e verdieping, afdeling Neurologie. Een infuus met vocht en paracetamol. Aan de monitor, overal plakplakkers op mijn bovenlijf.
Continu gecheckt op bloeddruk en temperatuur. Een tetanusprik. Duizelig en misselijk.
Na aanhoudende pijn op de borst, een hartfilmpje en bloedonderzoek.
Ik heb geslapen als een os. Beetje bij beetje ging het vanaf de avond beter. Ik sliep redelijk en kon eerst achter een rollator en later zelfs aan de arm weer zelf naar het toilet lopen. 



Toen kwam ook het besef dat dit geintje me niet had moeten overkomen met de lage bloedplaatjeswaarde van onlangs. Dan was deze val en klap heel anders afgelopen.
Ontnuchterd. En nu pas echt geschrokken.



Gelukkig mocht ik woensdagmiddag alweer naar huis, om daar verder te herstellen. Thuis op eigen bank is heerlijk, maar het viel eerst ook niet mee. Zó moe, want weg was alle Super Women Power. Veel pijn aan mijn arm. Weinig inspanning deed al zeer aan het hoofd. Ik was in één klap vele stappen achteruit.



Maar. Elke dag gaat het een beetje beter nu. Soms moet je in het leven geen haast hebben en nu is het soms. Ik heb een fantastische mantelzorger, die zich echt het apezuur geschrokken is. Het was een afschuwelijk gezicht, wat hij gezien heeft, zo zegt hij. 
Een hele slechte film. Dat maakt hem nu (over)bezorgd en (super)voorzichtig.
Iets wat ik, met mijn natuurlijke taaiheid, wel kan gebruiken als een beetje tegengas op zijn tijd.



Hij hielp me met douchen, wéér op dat krukje. Ik mag mijn pruik één week niet wassen, maar met een glas over de bewuste plek konden we wonderen verrichten. Vanmiddag wandelden we voor het eerst naar de buurtsuper aan de overkant. Dáár knapte ik pas echt van op.


Al met al. Er was een kink in de kabel. Maar langzaam aan lukt het om de knoop te ontwarren. Alles sal reg kom.

16 opmerkingen:

  1. Mijn god ik schrik met te pletter hier
    Wat een toestanden maak jij (jullie ) mee jij hebt echt een engel op je schouder gehad
    Wil je aub nooit maar dan ook nooit meer in de verleiding komen om zulke hete gerechten te eten
    Het zal wel even duren vordat je hier van hersteld ben,maar hoop met jou kracht,je fantastiche mannen om je heen weer gauw ben waar je uiteindelijk was
    Wij wensen je onwijs veel beterschap...en een voorspoedig hersteld
    Liefs dikke Xxxx Jaap en Riet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat goed, Riet. Veel vooruitgang geboekt in één week.

      Verwijderen
  2. Dat is een behoorlijke kink in de kabel! Allemensen wat een narigheid!
    Ik wil je heel veel beterschap wensen en doe het rustig aan en met die hersenschudding toch zeker. Hopelijk zijn je man en kinderen ook al een beetje bekomen van de schrik.
    Dikke knuffel vanaf hier xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooral mijn man is erg geschrokken en heel voorzichtig met me. Daar heb ik veel begrip voor, maar de angst moet wel weer redelijke proporties krijgen. Ik wil mijn leven niet door angst laten regeren, maar daar hebben we samen nog wel wat stappen in te maken. De grens tussen zorgzaam en betutteling is een vage, merk ik al...maar dat geeft niet. Komt tijd, komt raad.

      Verwijderen
  3. Ohhh .. dat is schrikken .. veel beterschap gewenst!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje Diana, ik schrik mij rot!! Wat een toestand. Goddank liep het goed af.Wat zullen je mannen zich naar geschrokken zijn. Pfff Ga nu heel rustig aan doen de komende weken. Hou je haaks!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje Diana, snap dat wim ook erg geschrokken is, wat moet het verschrikkelijk zijn om je vrouw zo van de trap te zien vallen om vervolgens buiten bewust zijn te zien liggen in bloed, bah.....

    Ook voor de jongens zal het niet in de koude kleren gaan zitten...

    Ik hoop dat het nu allemaal mee gaat zitten en dat je nu alleen maar gaat opknappen! Heel veel sterkte allemaal...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kolere wat een verhaal! Echt heftig! Dat is weer een lelijke stap terug in je gewonnen herstel. Beterschap en iedereen sterkte met het verwerken van deze wel heel nare gebeurtenis. Maar gelukkig ben je weer thuis!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je zou zo een serie kunnen maken van jouw leven zeg en ik regelmatig mijn ogen dichtdoen bij die spannendste scenes. Oh en die arme mannen als er iets met vrouw en moeder is. Bij ons ook altijd paniek als mijn moeder eens ziek was en dat was zelden.
    Ik heb wel met je te doen wat een toestand.
    Ik blijf je,naar aanleiding van de manier waarop jij je verhaal schrijft je moedig vinden hoor.
    Heel veel beterschap/
    Ze zeggen dat het veiliger is om binnen te blijven maar weet niet of dat voor jou geldt. liefs
    Wat

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh oh oh lief Sjaantje,

    wat heb je nou toch weer meegemaakt...
    Wat een vreselijke "film"...
    En wat fijn om te lezen, dat je naasten er zo voor je waren en er altijd voor je zullen zijn...

    Nu weer thuis en genezen en bijkomen...
    Blijf gezond!
    Dikke pakkerd van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goedenavond Diana,

    hoe gaat het nu met jou?. Is de spierpijn,misselijkheid,hoofdpijn te dragen. wat een smak heb je gemaakt. En ja dan lig je even op neurologie.
    ik hoop dat jullie allemaal een beetje zijn bijgekomen van de schrik.

    Erg hefig. Je vrouw zo te zien vallen.

    En die rommel opruimen dat doe je gewoon.!!

    Waarschijnlijk waren ze bezig onder een adrenaline flow.


    Vanuit assen heel veel sterkte en beterschap.

    Een dikke knuffel aan Jelmer wessel en Wim.. Smok ook.


    Zorg maar goed voor elkaar.


    Liefs Freddy en Natasja

    wij nu thuis op de bank.

    Woensdag en donderdag gaan we 5 huizen bekijken.
    Woensdag 3 en donderdag 2 mits Corona geen roet in het eten gooit.
    Stap voor stap gaan we ook hiermee verder.

    Jou jongens nu thuis? vrij van school..
    Of moeten ze allemaal aan de skype school?.

    Hou je taai nicht.

    we keep in touch :-)




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, school gaat 'gewoon' digitaal verder. Wessel heeft dagelijks een heel programma. Dat is maar goed ook. Het moet niet op vakantie gaan lijken.

      Leuk, jullie zetten er de sokken in, met dat huizen kijken. Ik ben benieuwd...

      Verwijderen
  10. Heb je zin om misschien te wordfeuden?
    Dat is samen scrabbelen op je i-foontje.
    Mijn scrabbel naam is: Scrabbeloutje
    daarna zet je een spatie en dan het icoontje van het kikkertje...

    Liefs, Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, leuk, lang geleden dat ik het speelde. Ik ben er...

      Verwijderen