zaterdag 21 maart 2020

Brammetje

Corona brengt veel persoonlijk leed mee. En dan bedoel ik niet dat je favoriete merk pastasaus even niet verkrijgbaar is in de supermarkt. Of dat je theatervoorstelling niet doorgaat. Dat is geen leed. Dat is een gevalletje-hartstikke-jammer-maar-niet-meer-dan-dat.

Ik bedoel persoonlijk leed als in zieke mensen, het verlies van dierbaren, de isolatie van bewoners van zorgcentra.

Maar Corona brengt ook mooie dingen. Mooi in het menselijk contact. Met Corona lijkt er een zekere rust over mensen gekomen te zijn. Er is minder haast, meer tijd.
Meer aandacht voor elkaar. Zorgen voor. Omkijken naar.

Er kan ineens van alles. Bedrijven, instanties, ik zie overal flexibiliteit ontstaan. Regels en afspraken zijn ineens veel minder star.

Er ontstaan prachtige initiatieven. Groot en klein. Ik wil graag een voorbeeld uit onze omgeving noemen.

Hier in het winkelcentrum zit een patattenbakker. Een goeie, als je het mij vraagt. Zij is een actieve winkelier, met regelmatig hele sociale initiatieven. Nu had ze ook iets bedacht.



Mijn Pa van 80 is gewend veel alleen te zijn. Hij kan het goed met zichzelf vinden en kan zich prima vermaken. Hoewel hij nu vooral de sport op televisie erg mist.

Maar toch. Alleen is alleen. Hij kan nu niet bij ons komen eten, en ik ga er geen bakkie koffie drinken. Hij is een lekkerbek. En hij woont bijna naast de patattenbakker. Dus ik gaf hem op bij Marianka.

De volgende dag kreeg ik dit bericht.





Wàt leuk! Ze was gewoon langs geweest. Is dat niet ontzettend lief?



Ze kon er ook nog om lachen.



Ik zeg: actie geslaagd. Uiteindelijk heeft ze bij 126 (!) mensen een Brammetje afgeleverd. Hoe bijzonder is dat?

Marianka, nogmaals hartstikke bedankt en ik hoop dat jullie nog lang kunnen blijven verkopen. Aan jullie inzet ligt het niet. Creatief en flexibel als altijd.

8 opmerkingen:

  1. ach wat lief om te doen, dat maakt veel los hé, deze corona..
    het is goed dat mensen wakker worden en bang ook, want de regels werden massaal aan de laars gelapt,
    als we allemaal even ons best doen, kunnen we zóveel bereiken..

    dank je wel sjaantje,
    hoop dat het met jou ook goed gaat
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is echt lief! En wat zullen al die mensen verrast geweest zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Riet van Dien-Kok21 maart 2020 om 10:56

    Geweldiggggg������

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldig gebaar zeg! Top.
    En leuk de reactie van je vader.. Dat bracht meer dan een glimlach op mijn gezicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Sjaantje,

    wat een ontzettend leuk verhaal!
    Enig!
    En wat lief van Brammetje...
    Zo zie je maar weer... naast alle narigheid gebeuren er ook mooie, hartverwarmende dingen.

    Dagdag!
    Blijf gezond!!

    Liefs van Marlou

    BeantwoordenVerwijderen