vrijdag 13 maart 2020

Hoe sta ik er nu voor?

maandag 9 maart 2020



Maandag was een dag waar ik naar uit keek. Want ik had 'zin' in uitslagen.



Om 12 uur had ik een afspraak met mijn eigen hematoloog Dr. Rayman. Daarvoor moest ik bloedprikken voor de meest recente waarden. Omdat de uitslag bekend moest zijn wanneer ik bij haar aan het bureau zou zitten, besloot ik me al een uur vooraf bij het prik lab te melden.



Wat te doen daarna? Natuurlijk een lekker bakkie met een boekie.



Tegen het middaguur meldden we op de bijna nieuwe poli.



Wat een bijzondere sfeer daar.



Na drie kwartier mochten we naar binnen. Dit is wat ik zoal hoorde:

De bloedplaatjes zijn van 55 op de dag van ontslag, gestegen naar 173 nu. 
Mijn leukocyten zijn spectaculair door gestegen naar 7.7. Zo hoog is het in járen niet geweest. Mijn HB is nu 7,9, terwijl ik bloedarmoede had. Dat was nieuw voor me. 
Maar volgens haar zit ik altijd onder de 7.5 en is dit voor haar bloedarmoede.

Dit is heel duidelijk een Prednison effect. Het kan geen immunoglobuline effect op deze korte termijn zijn.

Dat betekent dat er hier sprake is van een zich ontwikkelende systeemziekte.







Er is gescoord op een positieve Lupus, met bloedwaarden die wijzen op SLE.



Er is sprake van een beginnende fase, niet doorzettend, wel opvlammend met een nog onbekende trigger. Het verloop nu en alle uitslagen zijn een kopie van zes jaar geleden.

Ook mijn klachten van vermoeidheid en spierpijn passen helemaal in het plaatje.
"Ja, heel erg logisch dat je zo vermoeid bent en vecht met je energie." 


~ Dit shirt zag ik in de stad; Super Women dankzij Prednison. ~

Misschien voelde dit nog wel als het beste nieuws van vandaag. Ik heb het zelf vaak omschreven als mijn fysieke beperking en begrenzing, maar nooit eerder hoorde ik dat dit klopt met wat zich in mijn lichaam afspeelt. Ik worstel me door de dag, speel met actief zijn en rusten en kan hier mee om gaan. Maar toch voel ik me 50% van de dag gemakzuchtig, passief en lui.
Ook al praat ik alles recht en ligt er geen enkele druk op me, toch doet dit iets met me.
Ik wil namelijk helemaal geen slapjanus zijn en me er al zeker geen één voelen.
Misschien gaat dat vanaf nu wel ietsjes beter, dat zou me best goed uitkomen.

Voor Dr. Rayman is het duidelijk dat hier sprake is van SLE. Ze spreekt uit dat het haar verbaasd heeft dat 6 jaar geleden de reumatoloog niet de diagnose heeft gesteld.
Toen voldeed ik aan vier van de elf criteria en dat lag net op de grens tussen wel en niet.
Ze vindt dat ik nu terug moet en dat hij er niet onderuit kan. 1 April kan ik er terecht.


Ik vond dit plaatje over klachten behorend bij Lupus - wat een naam trouwens hè, doet mij aan hele andere dingen denken. Ik heb zelf een blauw balletje gezet bij de klachten die ik herken. Dat zijn er nogal wat.

Er is getest op een maagbacterie en dat heeft negatief gescoord.

Mijn Vitamine B12 gehalte is nu niet gecontroleerd. Dat gaat alsnog gebeuren. 
Ook dit tekort kan veroorzaakt worden door de auto-immuunziekte. 

Verder moet er uitgebreider getest worden op antistoffen en reumafactoren. Omdat deze uitslagen langer op zich laten wachten, gaan we dus terug naar het prik lab.

Na drie weken mag er gestart worden met verdere afbouw van de Prednison. Dus donderdag schakel ik terug van 55 mg naar 40 mg per dag. Helemaal prima!



Ook de maagbeschermer verandert van dosering, waardoor ik er nu geen eigen bijdrage voor hoef te betalen. Én ik krijg er twee middelen bij; een bot beschermer en extra calcium.



Nog één keer bloedprikken dus en dan naar huis. Het waren drie enerverende uren, 
maar met genoeg stof om over na te denken. Wordt vervolgd. Op 21 april ga ik weer terug naar de hematoloog.

Ik weet weer waar ik mijn eigen risico voor de zorgverzekering aan ga besteden.

11 opmerkingen:

  1. Wat een dag. Ik vind het best een hele teleurstellende uitslag om nu gediagnostiseerd te zijn met een hele vervelende auto immuunziekte :( Voor mij voelt het heel dubbel. Enerzijds "Het zal me een zorg zijn" (omdat mijn cu gelukkig rustig is) maar anderszijds vreselijk genaaid door mijn eigen lijf... Gatver, je bent dus nog wel even onder de pannen. Sterkte! ❤

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap wat je zegt, maar 6 jaar geleden is het ook al genoemd. Maar toen voldeed ik 'maar' aan 4 van de 11 kenmerken om de diagnose te krijgen.
      De tijd erna hebben ze me best laten zwemmen en moest ik vooral heel erg voor mezelf zorgen.
      Ik verander niets aan de situatie, maar met een diagnose hoop ik meer begeleiding en ondersteuning te krijgen en die kan ik gebruiken.
      Uiteraard ben ik niet blij met de uitslag, maar ik heb er al een tijdje aan kunnen wennen dat die er aan zat te komen. Dat scheelt wel...

      Verwijderen
    2. Een goede arts maakt (deels) het verschil. Kwalijke zaak dat dat zolang op zich heeft laten wachten.

      Verwijderen
    3. Ik vind dat meevallen. Er is nog steeds sprake van een beginnende fase. Dat was 6 jaar geleden nog priller. Toen scoorde ik niet overtuigend op de screeningspunten. Nu wellicht wat meer.

      Verwijderen
  2. goh Sjaantje... dat is een lange weg van accepteren denk ik, je leert er mee omgaan. Ik denk als ME patient, dat het nooit meer overgaat... dat je zelf je regelmaat moet vinden. en goed luisteren naar je lichaam.. Sjaantje toch.... komt goed, blijf jij ook moed houden... net als wij hier
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, je kunt er niet van genezen. Wel mee leren omgaan, zoals je al zegt. Dat ga ik doen.

      Verwijderen
  3. Nu toch een naampje bij de klachten. Ik kan mij voorstellen dat dit fijn is! Je was niet gek of lui of wat dan ook... Ook prettig dat de Prednison nu langzaam af gebouwd wordt.
    Maar even goed niet leuk dat nu definitief is dat dit chronisch is. En ik schrok ook van je hoeveelheid blauwe balletjes. Pfff..
    Enne Lupus het roept bij mij associaties op met Harry Potter en niet met een auto-immuunziekte.
    Veel plezier vanavond!! Ik wens je de beker toe. Ik ga hem sowieso niet winnen.
    Lieve groetjes, Renske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik denk aan seksueel overdraagbare aandoeningen ;-).
      Ik ga de beker ook niet winnen. Te behoudend ingezet onderweg. Na de verdubbeling van de bonuspunten kom ik niet over mijn concurrenten heen. Welke Mol ik ook ga kiezen trouwen.

      Verwijderen
  4. Dag lieve Sjaantje,

    had ik eerst dat bericht over jouw onfortuinlijke val gelezen en nu pas over de resultaten van de onderzoeken.
    Is best heftig allemaal...
    Ermee leren leven... blêh... dat vind ik altijd zo'n moeilijke opmerking.
    Maar het klopt wel...

    Dag lieverd, hou je haaks!
    Ik duim voor je...
    Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Diana, ik heb wel eens van Lupus gehoord. Een auto immuun ziekte dus dat opvlammend is en waar je mee moet leren leven. Hopen dat ze nog achter de trigger kunnen komen.

    En dat jij er mee leert omgaan. Jij komt nooit lui op mij over.

    Juist een bezige moeder vriendin persoon die voor veel dingen in is. Hard aan het werk met post lopen, hard lopen. Creatief met post. Zo nu en dan een projectje thuis. een cadeautje voor iemand maken iets in de tuin. Of wat lekkers klaar maken voor jezelf of de boys. Zoals die Radler taart voor Wessel geloof ik.

    Stap voor stap is mijn motto

    Dag nicht groetjes uit assen.

    Vandaag gewerkt, morgen ook een dagdienst en woensdag een late dienst.



    BeantwoordenVerwijderen
  6. Groetjes Natasja Hoekstra

    er staat nog unknow bij mijn persoontje.


    BeantwoordenVerwijderen