donderdag 27 februari 2020

De eerste dagen thuis


Deze tekst zou het van mij ook mogen zijn:

Wakker liggen naast jou,
is waar ik ook van hou.

Want dat slapen, dat wil nog steeds niet lukken. Ik moet er bij zeggen dat ik vóór het ziekenhuis ook gemiddeld twee nachten per week weinig tot niets sliep. Een overgangs-dingetje, vermoed ik.


Nu wil het helemaal niet. Moeizaam val ik rond 00.00 uur in slaap, om rond 1.30 weer wakker te worden. Eén keer viel ik nog weg tot 3.00 uur, maar langer dan dat werd het niet. De eerste twee nachten thuis bleef ik liggen tot 6.30 uur. Vandaag gleed ik al om 5.00 uur mijn bed uit. Ik heb er geen geduld voor, voor dat zomaar stil liggen.

Ben ik dan niet moe overdag? Ja, héél erg. Of ik een hele week kamp heb gedraaid en er een vrachtwagen over me heen is gereden. Ik ga dus maar 3 à 4 keer per dag plat onder een dekentje op onze heerlijke bank. Ook dan slaap ik niet, maar na een half uurtje heb ik wel weer energie getankt om door te kunnen.


Mijn eerste ochtend weer thuis, ben ik maar gelijk begonnen om aan mijn conditie te werken. Wandelend naar de apotheek, want ik had nog niets in huis. Wat was het blauw, stralend, zonnig en fris buiten. 

Ik trok een nummertje, wachtte netjes op mijn beurt en leverde toen mijn drie A4'tjes recept in. Na een minuut of tien vroeg ze of ik het later op kon komen halen? 
Nou, nee, ik heb het nu nodig. Ja maar dat duurde zo lang om het klaar te maken en dan moesten de anderen zo lang wachten. Echt? Al die mensen die net als ik zaten te wachten, tien minuten geholpen werden en met hun spulletjes naar huis gingen. 
Het was vervelend om hen te laten wachten? Dat wilde ik ook gewoon. En dat mocht niet?Ik moest terug komen? 


"Wanneer dan?" vroeg ik?
"Over een uurtje?"
"Goed dan. Hoe laat is het nu?"
"Tien uur."
"Dan ben ik wel rond 11 uur terug."
"Ja, of 12 uur?"
"Nee-hee, ik heb mijn Prednison nodig."

Ik vond het echt raar. Iedereen om me heen ging met zijn medicijnen naar huis en ik moest nog een keer heen en weer komen wandelen.


Thuis gekomen keek ik op de klok. What the f*ck?! Het was 9.48 uur. Net kwart voor tien geweest dus. En in de apotheek zeiden ze me dat het daar al tien uur was! Ik werd er gewoon in de maling genomen. 

Ik probeerde me maar niet boos te maken en omdat er iets tussen kwam, liep ik uiteindelijk pas om 12.20 de apotheek weer binnen. Alwaar er nog niets voor me klaar stond en ik er uiteindelijk alsnog 20 minuten op heb moeten wachten. Ik weet niet of het terecht is, maar inwendig was ik woest. 


Ik kreeg er ook nog een fikse factuur bij. Voor 2 artikelen, voor slechts 2 weken gebruik. Daarvan vind ik ook dat ze je vooraf zouden moeten informeren, zodat je over alternatieven na kunt denken. Nu word je compleet voor het blok gezet. 
Waarschijnlijk ruim vijf maanden lang een maagbeschermer slikken voor €1 per dag én 3x (te?) dure Vitamine B12 vind ik pittig. Er zit trouwens ook belabberd weinig in zo'n
grote plastic pot.


Ik weet ik elk geval waar mijn centen én mijn eigen risico naar toe gaan dit jaar. Én we gaan waarschijnlijk op zoek naar een andere apotheek, want we hebben hier wel meer rare en onbehoorlijke dingen meegemaakt. Genoeg is genoeg.

Woensdag kreeg ik de afspraak voor op de poli toegestuurd. In plaats van na 10 dagen, 
weet ik nu pas na 14 dagen meer en krijg ik de eerste nieuwe bloeduitslagen.


Voorlopig is er geen reden om dit vervelend te vinden, want zo op het oog gaat het goed. De blauwe plekken verdwijnen momenteel snel en de spelt bloedinkjes op mijn benen zijn nagenoeg weg. So far so good.


Overeenkomstig zes jaar geleden, voel ik me enorm opgejaagd en opgefokt. Vandaar ook niet de rust om te slapen, denk ik. Ontspannen lukt zo niet.

Ook heb ik de hele dag honger. Allemaal herkenbaar. Lang leve de Prednison.


Intussen geniet ik van het thuis zijn. Een beetje aanrommelen. Een loopje naar de vuilcontainer. Vaatwasser leegruimen. Wasje vouwen. Een boodschapje. Bijpraten met mijn huisgenoten. En me verbazen over al die lieve berichtjes en kaartjes. De fleurige bloemen. En al het lekkers dat me toegestopt wordt. Dank jullie wel allemaal.

Alles gaat hier nu op het gemak en dan lukt het prima. Zo kom ik er wel.


Samen met mijn eigen kussen, want die haalde ik ook nog even op.

15 opmerkingen:

  1. Tsja, er moet een flinke bezem door de gezondheidszorg denk ik. Of een veegwagen. Betaalbaar en op een verantwoorde manier zo snel mogelijk weer geestelijk en/of lichamelijk gezond worden ( als je dat even niet bent ) bestaat niet meer.
    Goed om te lezen dat je vooruit gaat, kan ook niet anders met zo’n positieve instelling.
    Wederom sterkte gewenst en een voorspoedig herstel, groetjes thuis!👍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Ik heb ook vooral moeite met het persoonlijke dingetje. Om onder (tijds)druk te regelen dat ik later kom om mijn spullen op te halen, me glashard voorliegen over hoe laat het nu is...dat neem ik ze echt kwalijk.
      Afgelopen jaar heb ik nog een akkefietje gehad. Ik had een vraag over de afhandelingskosten. En dan vooral over de enorme verschillen in hoogtes per keer. Niet vanwege kritiek, maar omdat ik dat wil snappen. Ik maakte een overzicht en stuurde er een vraag per mail over. Kreeg geen reactie. Tot drie maal toe bij de apotheek navraag gedaan, waar ze zich zichtbaar van de domme hielden. Uiteraard wél de mail terug kunnen vinden en zeggen zich op een antwoord te gaan beraden. Maar dan gewoon opnieuw niet meer reageren.
      Dat zijn voor mij redenen om een andere apotheek te benaderen.
      Dan vind ik het op mijn beurt wachten een stuk minder erg.

      Verwijderen
  2. zo sjaantje, je bent er weer,
    dat is keifijn... wakker worden met je liefste naast je dat is het allerfijnste hé.
    thuis knap je ook veel beter op.
    maar wat een berg medicatie heb je meegekregen joh....
    ik hoop dat je er nog maar héél weinig van nodig hebt

    knap gauw op hé
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha lieve Sjaantje,

    allemachtig, wat een verhaal van die apotheek.
    Weet je wat: print het uit en laat het ze lezen!
    Dat zal ze leren.

    Ik hoop, dat je gauw mag afbouwen van al die medicatie en dat je gaat slapen als een marmot!
    Slaap lekker...

    Xxx, Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een vervelend gedoe bij de apotheek zeg. Ik kan me je frustratie zeker voorstellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt belachelijk dat ze je weg sturen...
    Het is echt diep triest met de gezondheidszorg...
    En je moet de volgende keer gewoon je poot stijf houden..en voet bij stuk houden dat je pas weggaat als je al je medicijnen heb...dan wachten de andere mensen maar even...je heb toch potverdorrie je medicijnen keihard nodig....
    Hier heb jij toch ook niet omgevraagd...zo'n boodschappentas aan medicijnen...en anders bezorgen ze het gewoon netjes bij je thuis...
    Meid wat heb ik ongelooflijk veel bewondering voor je...
    Ik hoop dat je gewoon straks weer heerlijk naast je Wim lekker rustig een nacht door kan slapen
    Wij wens je onwijs veel sterkte...van harte beterschap en een hele dikke XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sommige dingen zijn echt niet goed geregeld inderdaad. Volgens mij kan er in medicijnenland nog heel veel veel beter.

    Tegelijk wel fijn dat we in een land wonen waar de zorg zo goed is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ha Sjaantje,

    van één van mijn vriendinnen kreeg ik een flesje Rescue Remedy van Bach bloesem therapie.
    Ik moest aan je denken toen ik het kreeg.
    Ik had namelijk al een flesje en dacht meteen: aan wie kan ik het doorgeven.

    Iets voor jou?
    Dan krijg je het van me.
    Laat maar weten...

    Liefs, Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief Marlou.
      Er ging een lampje bij me branden. Gezocht en we blijken het ook in huis te hebben. Ooit gekocht voor Oudste, maar die heeft het flesje nooit aangebroken.
      Ik hoop dat je er een ander blij mee kunt maken die het nog niet heeft.

      Verwijderen
  8. Ik zou ook niet blij geweest zijn met dat wachten, wachten zeker als je moe bent.
    We zijn wel vreselijk verwend in NL hoor. Zag tijdje terug een Nederlandse vrouw die moest bevallen in Afrikaans land en alleen al op controle moeten moest ze om 6 uur in de morgen daar zijn en werd ze 4 of 5 uur later pas geholpen.
    Maar goed we zijn hier in NL met onze Nederlandse mentaliteit en geduld is niet mijn sterkste punt.
    Zal ik je een Happinez sturen?haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha ha ha ha, nee hou maar lekker. Daar raak ik nog meer opgefokt van ;-).

      Verwijderen
  9. Het is nog goede morgen. Je verhaal maakt me toch ook wel weer vrolijk. Het is alsof ik je dit zo heb horen vertellen.
    Heel frustrerend bij de apotheek. Bij mijn ouders gaat dat ook doorlopend fout. Mijn vader rijd met regelmaat naar apotheek Karsten of dan weer de ziekenhuis apotheek.

    Jammer dat je snachts veel wakker ligt. Maar goed dat je overdag dan even op de bank gaat liggen.

    Uitslagen afwachten. Ik herken de spanning.

    18 februari een MRI van mijn hersenen gehad en pas volgende week woensdag 11 maart krijg ik daar de uitslag van.


    Vandaag 4 maart zou Emmy aikema mijn jeugd vriendin die is ove4leden 44 jaar zijn geworden. 19 April is haar sterfte dag. Inmiddels alweer lang geleden. In 2002 is Emmy overleden. Toch doen deze datums nog altijd wat met je. En blijf ik haar nog missen.

    Goed nicht het wordt tijd dat ik onze de douche spring en wat ga ondernemen. Boodschappen opruimen afwassen naar de bieb.

    Morgen gaan Freddy en ik om 16.00 uur samen een eerste woning bekijken.

    Herman broodstraat 37.

    Fijne dag Diana,

    Groetjes uit Assen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga aan je denken volgende week als je de uitslag krijgt.

      En de Herman Broodstraat heb ik even opgezocht. Zo wie zo al een geniaal adres om te wonen. Ziet er goed uit zeg. Die mensen hebben het ook leuk ingericht, vind ik.
      Spannend hè, en een hartstikke leuke periode in jullie leven samen.

      Verwijderen