vrijdag 31 januari 2020

Schipper mag ik overvaren

We staan aan de vooravond van aflevering vier van Wie is de Mol? Tijd om nog even terug te blikken.



Nee, ik werd weer niet weg geblazen. Het thema was 'Zoekt en gij zult vinden'. Zoeken naar bushaltes, beelden en theepotjes. Niets meer, niet minder.

Is me dan wèl iets opgevallen? Mwah, eens denken.

Allereerst Jaike. Het programma liep een minuut of tien en toen was het al zo klaar als een klontje. Over 45 minuten, exit Jaike. We hadden nog heel weinig van haar gezien en nu kreeg ze veel camera aandacht. Dat is meestal niet voor niets. Jammer, want als ik anderen na haar daadwerkelijke exit hoor zeggen dat ze zo lief, gezellig, goudeerlijk, gedreven, grappig en analytisch was, had ik dat best meer willen zien.

Dus. Zie je zaterdagavond Claes veel in actie, en aan het woord in de biecht, haal als de wiedeweerga je punten in de app van zijn hoofd af. Anders ben je de Sjaak, mark my words.

Trust NoBuddy dan. Lekker bezig geweest, die puzzelkampioen. Hij blijft wel een erg gretige speler. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit welke rol hij speelt. Iets te vroeg gepiekt hier, want er waren teveel verplichte wissels met de hovercraft over om goed te eindigen. Lastig wel, zulke puzzels. Deed me denken aan de wolf, geit en kool die de rivier over willen steken. 
Verder kan ik hier allemaal hele intelligente dingen over roepen, maar ik begreep er dus geen ene Chinese reet van. Buddy wel, dat was duidelijk. Maar ja, dan moeten ze allemaal nog wel goed naar hem luisteren hè? 

Ik heb me dus maar vooral geconcentreerd op de details. Zo zag ik dat iedereen kaplaarzen droeg, alleen Buddy hield zijn sneakers aan. En Leonie begon er aan op haar open slippertjes, maar had later toch ook een stel kekke laarsjes aan.

We hebben hier mooi kunnen zien dat het OV in Zhengzhou goed geregeld is. Handig ook dat de haltebordjes lekker herkenbaar en gewoon in het Nederlands zijn.

OK, next. Opdracht twee in de beeldentuin met Ninja's en Samoerais. Onze Nathan waande zich in National Geographic Live en genoot als toerist zonder camera van het uitzicht. 
Het leverde de groep €600 op, waarna Johan opmerkte dat dat gevierd moest worden. "Het gezeur over wat er niet goed ging doen we straks wel". Vind ik een mooie instelling. 

Waarom er op doorreis in de bus ineens een andere penningmeester moest komen, is mij een raadsel. Rob was er als de kippen bij om te zeggen dat hij niet wilde en binnen een vloek en een zucht was beklonken dat Nathan aan de beurt was. 

Zou de afleveringstitel Welvarend hier op slaan? Dat hij in de hovercraft goed zat - en dus wel varend - en dat hij nu welvarend - rijk - was? Ik wil het best geloven, maar vind het er ook wel weer een tikkie teveel bovenop liggen.

Net als zijn vertraging in keramiek-city. Want waar de winkelierster direct het juiste theepotje aanwees, overrulede hij haar onmiddellijk met een 'nee, die is het niet'. En waarom griste hij het geld uit Rik zijn handen, toen de groep op het punt stond om een gokje te wagen, waardoor de weg naar dikke winst open lag?

In deze derde opdracht draaide het om een oerlelijk, maar peperduur, negendelig theeserviesje van de Chinese X.enos (ik citeer Johan). Iedereen loog heel oprecht dat het 'prachtig' was. Had ik niet gekund, denk ik. 

Buddy demonstreerde hier zijn eerste twee Chinese zinnen. We hebben er verder niks aan, maar het was even leuke televisie. 

Opvallend was hier dat Johan in zijn eentje de volle buit binnen haalde, door volhardend te zijn dat hij echt het juiste potje uit de winkel had gejat. Maar waarom? Waarom was hij plotsklaps het slimste jongetje van de klas? Was dat omdat hij als enige wist dat er nog een twist in het spel kwam? Dat ze ook de waarde van het serviesje mochten houden? 

Met vier voor en vier tegen, nam onze Rotterdammert het heft in handen en naaide de groep voor €1200. Niet gegokt, en toch verloren. Een Mollenactie? Ik ben er nog niet uit.

Degene die nog steeds het meest onder de radar blijft is Rob. De Rob waarvan Leonie zei: "Rob trapt overal in. Die heb je zo ontspoort. Want Rob kun je heel makkelijk op het verkeerde been zetten."

Hij kan het dus zomaar ook gewoon zijn.



Afsluitend: hoe is het inmiddels in onze poule? We hebben vier koplopers met nog steeds de maximale score van 800 punten. En we hebben onderin twee mensen die uitgespeeld zijn met hun 0 punten. Daartussen zitten allemaal mensen die nog volop van onder naar boven in de ranglijst kunnen verhuizen én andersom.

Morgen, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Kijk je weer mee?

2 opmerkingen:

  1. Nou ik moet zeggen dat de neiging om te kijken wel groter wordt met jouw blogberichten. Misschien toch maar eens een bingewatch doen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent te laat denk ik 😊.

      Jaren geleden was het echt veel gaver en spannender om te kijken. Tegenwoordig durf ik wel te zeggen dat het tegen het saaie aan zit. Ik probeer het smeuïg te maken, door het zo op te schrijven.
      Begrijp me goed: ik kijk er met heel veel plezier naar.
      Maar als nieuwe kijker denk ik dat als je nu begint te kijken dat je dan (terecht) denkt: is dit het nou waar iedereen zich zo druk om maakt?

      Ik ben benieuwd…

      Verwijderen