donderdag 23 januari 2020

Kattentongen

Met interesse en plezier kijk ik elke zondagavond naar Heel Holland Bakt. Kneuterige TV waar ik als simpel bakkertje het nodige van opsteek.

Vorige week werden er Hollandse koekjes gebakken. Zo'n schaaltje vol als de foto hieronder en dat alles binnen drie kwartier. Dat is ongeveer de tijd die ik nodig heb om het recept door te lezen en te begrijpen. Ze ook nog binnen die tijd afbakken is alleen haalbaar wanneer je veel routine in het bakken hebt.

~ foto van internet ~

Die routine heb ik niet, maar wél altijd trek in koekjes.


Dus haalde ik mijn kerstcadeau van de plank. Een geweldig leuk, handig en praktisch boek. Ik legde het recept voor Kattentongen naast het recept van de site van HHB en ging aan de slag.


Het beslag was zo klaar. Dat knijsde ik wel. Daarna moest ik stoeien met een spuitzak. Daar ben ik nog helemaal niet bedreven in. Maar hé, zonder oefening leer je ook niets bij. Zeg ik tegen de jongens ook altijd. Dus hoppatee, beslag in de zak en spuiten maar.

Ik kan je zeggen, het werd een bende. Best wel, maar het lukte.


Ik heb een mini-oven, waardoor er maar zeven koekjes tegelijk op een bakplaat passen. 
Nadeel daarvan is dat je wel even bezig bent voordat alle koekjes gebakken zijn. Voordeel is dat je bij elke baksessie handiger wordt en bij leert.


Kijk maar. Hierboven zie je koekjes van de eerste, tweede en derde serie. Je ziet de evolutie, toch?


Ik moet het zéker nog verfijnen. Maar ik hoorde "mmm, niet verkeerd" en binnen een vloek en een zucht was het schaaltje leeg.

Dus voor een eerste poging ben ik tevreden.

6 opmerkingen:

  1. Ze zijn prachtig en ongetwijfeld van rij 1 t/m 3 allemaal even lekker. Letterlijk en figuurlijk heerlijk toch die kneuterige tv. Leuk boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wowww, wat knap gemaakt ze zien er super uit hoor,
    * eentje pik*

    *CRUNCH* lekkerrrrrrr :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zien er lekker uit. En het gaat om de 'inhoud' niet perse om de vorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tot hier gelezen en zeker weer een interessant blog! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen