woensdag 8 januari 2020

Het gaat weer beginnen!


Degenen die hier regelmatig meelezen, weten dat ik al jaren en jaren liefhebber ben van het TV Programma Wie is de mol? Elk jaar laat ik me graag een aantal maanden onderdompelen in de landelijke hysterie rondom De Mol.

Daarin sta ik niet alleen. Vorig jaar ontstond voor het eerst het idee om behalve er veel met elkaar over te lullen in real live en via whatsapp, ook samen in één poule mee te spelen op jacht naar De Mol. Dat werd een mengelmoes van vrienden, familie- en gezinsledenleden. Een groep van 24 personen.

Wekelijks schreef ik hier een blog, over opvallende momenten in de uitzendingen, mijn verdenkingen en allerlei andere gekkigheden. Met elkaar hebben we er veel lol mee gehad. Aan het eind van de serie konden we concluderen dat ik er wekenlang vooral flink naast had gezeten. Maar hé, wat kan het schelen. Ik had me kostelijk vermaakt.



Bij het korter worden van de dagen, begon eind 2019 voor mij al het verheugen op een nieuw seizoen. Het twintigste. Een porseleinen jubileum editie. Zouden ze er iets speciaals van gaan maken? 

Het begon in elk geval met een deceptie. Op de verjaardag van Wie is de Mol, 19 november, kwam er inderdaad een langverwachte aankondiging. Maar in plaats van het ergens opduiken van nieuwe kandidaten, kwam de boodschap dat het programma een week later zou beginnen. Dus in plaats van standaard de eerste zaterdag van januari (langer geleden was het de eerste donderdag van januari), begint het nu op 11 januari pas. Nou ja zeg, heel onze zaterdagavond agenda van het eerste kwartaal van 2020 in de war.

4 Januari zou wel The Kick-off zijn, via MolTalk. Maar of ik nou echt op dat schreeuwerige en hysterische gedoe zonder diepgang van Margriet en Chris zat te wachten? 

Dat was het enige nieuws op die dag, waarbij ik nog dacht zou dit dan de start zijn van een stroom wél leuke berichten? Maar het bleef gewoon eng stil.

Bekend was dat op 28 november het nieuwe Molboekje uit zou komen en daar staan altijd de nieuwe deelnemers in. Dus dáárvoor moest de aankondiging dan in elk geval ergens gaan gebeuren.



Uiteindelijk kondigde Rick - de regisseur en creatieve directeur - via zijn Instagram aan dat we de media in de gaten moesten houden. Via 10 mediakanalen en verspreid over 2 dagen werd een kistje verspreid met aanwijzingen die leidden naar 1 kandidaat. Op die manier kreeg het programma via 10 kanalen aandacht, maar mijn kijkershartje ging er niet bepaald sneller van slaan, omdat de kijker niet mee kon puzzelen.


~ Rick en Rick ~

Afijn, na 2 dagen was dan bekend dat dit twintigste seizoen zich in China af gaat spelen. En dan specifiek in de provincie Henan, door de Chinezen klein genoemd vanwege de slechts 96 miljoen inwoners daar. Het ligt in het binnenland van oostelijk China. Een land waar het lastig kan zijn om vrij de straat op te gaan om te kunnen filmen en waar ze waarschijnlijk wel wat beperkt in hun speelruimte zijn geweest. Ik vrees dan ook voor een nieuwe serie saaie spellen en opdrachten. 

Als je, net als ik, van wat meer spektakel houdt, is het absoluut de moeite waard om de Belgische Mol van 2019 via NPO Start terug te gaan zien. Dat kan nu!


~ foto van de website ~

Dit is 'onze' nieuwe groep. Vijf mannen, vijf vrouwen. De één wat meer, de ander minder bekend en drie van de heren kende ik nog helemaal niet. Behalve dat ik wel weer van één van hen wist dat hij Maxima en Ilse - op het Songfestival - had gekleed.

Tja, en dan gaan mijn raderen al een beetje draaien. Wat zijn dit voor types? Zouden ze HET kunnen zijn? Aan de hand van hun karakter en filmpjes met uitspraken, heb ik er al een paar afgeschreven en zit ik me nu op ééntje enorm te verheugen.

Onze eigen Sparta-Nathan, het Duracel-konijntje met zijn haar strak in de nek. Ik voorzie dat hij de publiekslieveling gaat worden, zoals Robèrt dat vorig jaar was. Ik hoop dan ook dat hij lang mee blijft doen. Trouwens, liegen kan hij wel. Hij vertelde namelijk dat hij vroeger met zijn ouders naar het programma keek en dan een soepstengel at. Het kàn hoor, maar ik geloof hem niet. Het programma is namelijk vanaf 1999 op de buis en toen was hij 15 jaar oud. En dan met een soepstengel?



Kort na de opnamen was hij op de school bij Jongste. Het zou toch wat zijn als ik hier een foto heb van De Mol 2020 én de bokaal-winnaar van 2019?

Inmiddels is het nog 3 nachtjes slapen tot de eerste aflevering. Onder de Kerstboom lag het Molboekje voor mij cadeau. De eerste MolTalk is geweest, met bij verrassing 2 verse presentatoren. Vind me maar een zeur, maar ik ben er nog niet uit of het een verbetering gaat zijn. Rop is leuk. Maar die sprekende pop ernaast...Ik was al geen Marlijn-fan, maar nu is mijn allergie alleen nog maar toegenomen voor deze dame die 'ik ben spontaan' acteert.


De leader is bekend. Zodra het muziekje gaat spelen kom ik direct in een sfeer en krijg ik heel veel zin om te gaan kijken.



Ik verwacht een speciale, grootse opening. Je viert tenslotte een jubileum of niet.

Rick, die dit seizoen wel al vóór de opnames wist wie De Mol is, staat op de rode loper. Gaan we naar een voorstelling kijken, zoals ze zelf al hintten op de site?



Misschien wel een voorstelling van Oud Mollen of Oud Deelnemers? Of zie ik nu alweer dingen die er helemaal niet zijn?


In elk geval zit ik geramd de komende zaterdagavonden tot en met 14 maart. Kijk jij ook?


Kom dan meespelen in onze poule OntmaskerDeMol. Net als vorig jaar gaan we weer met enthousiaste familie-en-vrienden-Mol-kijkers strijden om de wisselbokaal. Wie gaat hem van Wessel overnemen?



Download dan de app op je smartphone en maak een nieuw account aan. Als je er namelijk nog eentje hebt van voorgaande jaren, schijnt deze nu niet meer bruikbaar te zijn. Als je mij een seintje geeft dat je mee wilt doen, zal ik je uitnodigen in deze poule. Je kunt trouwens in zoveel poules meedoen als je wilt. De punten die je inzet, worden dan in elke poule zichtbaar.

Afsluitend iets om over na te denken. Van voorgaande jaren weten we dat de kandidaten expres bij elke groepsfoto in dezelfde posities gaan staan. Zodat testvragen daarover geen zin hebben. Kijk dan met die wetenschap eens naar de groepsfoto van hun presentatie en die van de eerste aflevering.



Dat is gek, toch? Er lijken twee duo's van plaats te hebben gewisseld. Maar waarom?

Ik heb er in elk geval zin in! Laat maar komen, die eerste aflevering.

5 opmerkingen:

  1. Ik kijk ook naar De Mol, maar ben verder heel erg saai: geen molboekje, geen molapp en geen moltalk. Ik probeer me zo weinig mogelijk door anderen te laten beïnvloeden. Wel heb ik een neefje dat enorm fanatiek is en allerlei theorieën op me los laat als we elkaar spreken.

    Veel plezier met dit seizoen van Wie is de Mol.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. veel plezier ermee,
    ik kijk als het me uitkomt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Sjaantje,

    wat een enthousiasme.
    Ik vind het heerlijk om dit bij jou te lezen.
    Mijn vriendinnen zitten ook al die "Mol"-tijd aan de buis gekluisterd.
    Ik vind het een leuk programma, maar of ik werkelijk elke week en dan ook nog de napraat ga zien?
    Denk het niet.
    Zo nu en dan wel natuurlijk.
    En jij.... heeeeel veeel plezier!!

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het nog nooit gezien. Vind het ook een raar spel eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk is dat he als je je kan verheugen op een TV programma. Ik had dat met de serie Poldark. Keek er zo naar uit.
    De mol heb ik nooit gezien, zelf geen stukje maar ik hoor/lees over mensen die dan lekker bij elkaar gaan zitten om te kijken. Zo gezellig. Ik wens je veel molplezier

    BeantwoordenVerwijderen