woensdag 21 november 2018

Wat iedereen zijn kinderen zou moeten leren


Een mensenleven zit barstensvol levenslessen. Bij elkaar gespaard op school, bij familie, op straat en natuurlijk thuis. Ze gaan over sociaal gedrag, het dagelijks leven en relaties met anderen.

Iedereen maakt daar zijn of haar eigen keuzes in. Veel daarvan zijn niet uniek, die vinden we allemaal belangrijk.

- Wanneer bel je 112?
- Eet voldoende fruit en groenten.
- Hoe ga je om met geld en je pinpas?
- Ga respectvol met mens en dier om.
- Hoe ruim je een vaatwasser in en uit?
- Gooi afval niet op straat.
- Wat zijn de gevaren van internet?
- Spaar de vuile was niet wekenlang op in je kamer.



Ik ben zó blij dat wij zo bijdehand geweest zijn om deze aan ons to-do-lijstje toe te voegen: 'Leer oliebollen bakken.'

Zo kwam het dat ik gister thuis kwam en het hele huis en omstreken meurde naar vet. Maar dat de keuken spik en span was én er twee schalen versgebakken oliebollen - ja, echte oliebollen zonder krenten of rozijnen - stonden. Gewoon, in november. 



Oudste, bedankt!



Toegift. Wat hier weinig mee te maken heeft, maar ik toch even wil delen.

Ik dacht me te herinneren dat ik al eerder iets heb geschreven over Oudste die oliebollen bakt. Ik kon niet snel genoeg vinden wat ik zocht, maar kreeg ik wel een link naar een ander blogje waar alleen het woord oliebol in voor kwam. Ik kreeg hiermee weer de bevestiging waarom het zo leuk is dat ik deze stukjes opschrijf. Dit blogje is namelijk 5,5 jaar geleden geschreven en ik was het hele verhaal al totaal vergeten. Maar het nu teruglezen brengt de warme herinnering aan toen weer helemaal terug.

Kortom: ik kan het iedereen aanraden. Leg herinneringen vast. Zelfs - of juist - de gewone dagelijkse dingen, zullen op enig moment heel waardevol zijn.

4 opmerkingen:

  1. :-) wat gaaf, het geluk zit hem in de vingers gaaf toch, en olieollen ohhhhh, ik krijg er zin in.... zou eigenlijk eens een oud pannetje op de kop moeten tikken daarvoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oliebollen bakken is iets wat ik mijn kind bewust niet geleerd heb... (onderdrukt een rilling).
    Gelukkig zijn we allemaal anders... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen