maandag 12 november 2018

Taakverdeling

Wij zijn een twee-ouder gezin, met twee kinderen. Dat zijn we al zestien jaar in deze samenstelling. 

In Wikipedia  vind je dit: Gezin is de term voor alle samenwerkingsvormen die een herkenbare sociale eenheid op microniveau vormen, met al dan niet verwante personen die duurzame en affectieve banden hebben en elkaar onderling steun en verzorging verlenen.


Over dat laatste wil ik het even hebben. Elkaar steun en verzorging verlenen.

Ook in ons gezin is hierin een patroon ontstaan. Waarin elke ouder een bepaald takenpakket lijkt te hebben. Zo is hij beter in het onderhouden van de fietsen en het organiseren van buitenlandse (sport)tripjes. En lijkt mijn kracht te liggen bij het vinden van zoekgeraakte spullen en helpen met wiskunde vraagstukken.

Waar ik dacht dat dit allemaal heel helder was, ging er dit weekend toch een ander licht op schijnen. Wat wil het geval?

Jongste begint geldnood te krijgen. Maar heeft ook last van vrijetijdnood en daardoor tot op heden geen ruimte in zijn hoofd en agenda voor een bijbaantje. Dit weekend sloeg hij uit frustratie zijn gamecontroller in puzzelstukken en kwam de financiële nood weer om de hoek kijken. Hij nam weer eens de (on)mogelijkheden met me door. Zijn conclusie was uiteindelijk om toch maar eens een digitaal sollicitatieformulier van de grootgrutter in te gaan vullen.


"Samen doen, mam?"
"Doen we."

Helaas kregen we ruzie met de site en kwamen we op geen enkele manier bij het bedoelde formulier terecht. Later op de avond probeerde zijn vader het ook eens en kijk nou...hij deed het nu.

"Zullen we het nu dan even doen, jongen"?
"Nee."
"Hoezo, heb je geen tijd of zo?"
"Ja hoor, maar ik doe dat liever met mam."
"Nou ja zeg, dat kan ik toch ook met je doen? Is het gelijk gebeurd."
"Nee, ik wil dat met mam doen. Met jou ga ik liever bowlen."

Tsss...


2 opmerkingen: