donderdag 31 mei 2018

Plastic doppen sparen voor geleidehonden.

Afval scheiden

We hebben het er tegenwoordig maar druk mee. Afval scheiding.

~ Afval scheiden ~

Al zolang ik me kan herinneren, al van huis uit, bewaarden we glas en gooiden we het weg in een glasbak. Later kwam daar oud papier bij. Meestal was de opbrengst voor een vereniging, maar tegenwoordig levert het geloof ik niet veel meer op. Tegenwoordig doe ik ook kleding en schoenen in een speciale bak, als wij het niet meer nodig hebben. Het zakje met lege batterijen staat in de meterkast. Kapotte elektrische apparaten en verfresten gaan naar de Irado. In de tuin staat naast de grijze restafval container, nog zo'n groene bullebak. Daar gaat al ons Groente, Fruit en Tuinafval in. En het laatste jaar kwam daar het apart bewaren van plastic afval bij. 

Wanneer we hadden gewild, hadden we inmiddels 4 containers in de tuin kunnen hebben. Maar. Dat willen we niet. Dus het papier en plastic sjouwen we een paar keer per week met onze tasjes naar de straatcontainers.

Niks mis mee. Kleine moeite, goed voor het milieu. Zeggen ze.

Plastic doppen sparen


Sinds het begin van dit jaar sparen we nu ook plastic doppen. Ik had er al eens over gehoord, maar had geen idee waar en bij wie ik ze dan in zou kunnen leveren. Tot er bij Hem op zijn werk iemand verscheen die contact had met een inleveradres.

~ Geleidehonden ~

Dus nu aast hij op alle dopjes. Er zijn er echt heul veul nodig, wil het iets opbrengen. Maar àls het dan iets oplevert en de euro's worden gestort, worden er hele goeie dingen mee gedaan. Er worden namelijk geleidehonden van opgeleid. Wanneer je klikt op de link, kun je er meer over lezen.

KIKA


Sparen voor KIKA kan trouwens ook. Daar kun je ook meer over lezen. Veel vrijwilligers zijn er druk mee en waarom zouden we iets weggooien dat mooie dingen op kan leveren?

De praktijk


~ Plastic doppen ~

In onze thuissituatie zijn we door Hem gedrild. 
"Néééé, niet dat melk pak zomaar wegdoen! De dop in het zakje en het pak bij het plastic alsjeblieft."
"Jij ziet toch ook wel dat er een dop op die limonadefles zit? Die moet er af! En zet dan die lege fles wél rechtop weg, anders komen al die restjes in onze tassen. Wàt een plakzooi!"


Maar het werkt. En het loont. Kleine moeite, goed gevoel.

3 opmerkingen:

  1. Mag dat? Statiegeld flessen zonder dop inleveren? Ik meende dat de winkels ze dan niet terug hoeven te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb daar ook over getwijfeld. Ben het gewoon gaan proberen. De machine bij elke supermarkt slikt ze gewoon in. Iemand die ik er op aan sprak, zei dat het niet uitmaakte. Mochten ze er toch problemen mee hebben, blijven er nog genoeg inzameldoppen over. De meeste komen bij ons van de halve liter flesjes water en ijsthee.

      Verwijderen
    2. Ik ga hier eens over nadenken. We hebben wel niet zo gek veel doppen (zoon drinkt voornamelijk ranja en ik kraanwater...Maar misschien kunnen ranja doppen ook wel..

      Verwijderen