woensdag 22 april 2020

Tweede Paasdag in mijn bakkerijtje

Tweede Paasdag. Mijn dag begint weer vroeg. Dagelijks lig ik ergens tussen twee en vier naar het plafond te staren en ga dan ook mijn bed uit. Nu is het kwart over drie als ik met een mok thee onder een dekentje, met een boek op de bank neer plof. 

Die nachten vind ik heerlijk. Stil, donker, alleen. Ik ben erbij als de tuin ontwaakt, de vogels zich laten horen en het langzaam licht wordt. Ook sprokkel ik zo extra uren van de dag bij elkaar. Uren die ik besteed aan mezelf. Niks mis mee.

Er lag nog een verzoek voor een boterkoek. Zelf zijn we er ook niet vies van. Dus zo kwam het dat er om 8 uur al twee boterboeken bruin gebakken op een rooster stonden af te koelen.

Inmiddels is het zo'n routine geworden, dat het maken ervan een koud kunstje is. 
En nu mijn materialen toch allemaal tevoorschijn waren gehaald, kon ik er net zo goed nog een paar maken. 
Maar voor wie?

Ik zette een berichtje op FaceBook, dat ik tegen kostprijs - dus gewoon alleen wat ik aan ingrediënten er in stop en niets extra's - extra boterkoeken wilde bakken.



Dat ontlokte een kettingreactie aan berichtjes. 


Voor ik het wist had ik elf koeken in bestelling. Nou, vooruit met de geit.


Aan de slag.


Nog maar kort geleden ruimde ik mijn kastje op en stond ik met 3 bakblikken in mijn hand. Drie. Hoezo heb ik er drie?, dacht ik toen. Ik kan er toch maar één tegelijk bakken?


Wat zat ik er naast. Gelukkig had ik er nog geen eentje opgeruimd en dat kwam nu hartstikke goed uit.

Opschieten deed het niet, want Sjaanje heeft een piepklein oventje. Daar kan echt maar één koek tegelijk in. 
Ook het afkoelen is wat tijdrovend. Normaal helemaal niet erg, maar vandaag had ik beloofd ze ook nog rond te brengen. En er is een risico op breuk wanneer je een koek niet afgekoeld genoeg vervoert.


Het werd een gezellige dag. Drie koeken werden uiteindelijk bij me opgehaald, dus dat leverde afstand-kletspraatjes op. En een lief cadeautje.


De rest ging ik eind van de middag wegbrengen.



Toen moest het leukste nog komen. Dat waren de reacties ná het eten van de boterkoeken. Ik blijk gewoon gelijk te hebben: ik bak Super Boterkoeken. Laat ik nu eens niet bescheiden zijn.


Eind van de dag werd zwager wakker na zijn nachtdienst en hij wilde er ook nog wel twee. Maar toen had het bakkertje net haar schort afgedaan.



Ik beloofde ze later in de week alsnog te maken en toen het zover was had ik nòg zes nieuwe verzoeken gekregen. Inmiddels zijn ook die bruin gebakken en afgeleverd.



In korte tijd jaste ik er 3,8 kilo roomboter, 2,5 kilo basterdsuiker en 4,3 kilo bloem doorheen. De 5 kilo bloem die ik onlangs bij de molen had gekocht was er dus bijna helemaal doorheen gedraaid.

Inmiddels heb ik de voorraad aangevuld met twee zakken van vijf kilo. Grotere verpakkingen bestaan niet.

Tweede Paasdag. Een welbestede dag, met leuke contacten en blije gezichten.


Zaterdag ga ik weer eens kokosbollen maken. Wil je ook? Onder dezelfde voorwaarde - dus je betaalt zelf alleen de ingredienten - maak ik ze óók voor jou. Stuur me dan maar een berichtje...

6 opmerkingen:

  1. Het lijkt wel de boterkoekenbakkerij! Leuk dat dit zo aanslaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh Sjaantje, wat ben je toch een 1000bakpoot,
    als je bij mij om de hoek woonde had ik er ook wel eentje willen hebben:-)
    lekker hoor, boterkoek, je wordt er moddervet van, maar dat zijn corona kilo's dat moet kunnen :-)
    ze zien er geweldig uit,

    complimenten
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Sjaantje,

    maar goed dat je niet in de buurt woont, anders had ik er zeker een paar besteld en was ik moddervet geworden...
    Want ik deel niks hoor... Alles alleen voor Loutje!

    Groetjes!
    Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prettig weekend!
    Oh ja... die wandelingen van jou... zo'n kaartje met die rode lijn van je route... hoe doe je dat eigenlijk?

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk boterkoek Sjaantje.

    Fijne dag en groet,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha ge-wel-dig! En zeker weten dat ik er 1 bij je zou bestellen als ik in de buurt woonde. Ik geloof gelijk dat ze verrukkelijk zijn. Ja de nachten zijn zo heerlijk. Helaas lig ik dan altijd (nood)gedwongen in bed.

    BeantwoordenVerwijderen