zaterdag 18 april 2020

Random act of kindness 2

De crisis duurt voort. Het einde is nog lang niet in zicht. De impact op een ieder van ons verschilt. Hoe iedereen het ervaart en er mee kan dealen ook.

Wat volgens mij nog niet verandert is het feit dat mensen - althans in mijn omgeving - 
aardig doen tegen elkaar. Behulpzaam zijn. Lieve dingen regelen.

Ik probeer op mijn manier hier ook een kleine bijdrage aan te leveren. Aan het begin van de maand schreef ik er al een stukje over. De laatste weken gaf ik er een vervolg aan.

Inmiddels heb ik niet alleen een beer, maar ook een duif achter mijn raam.


Die staat symbool voor de enorme blijk van waardering voor alle helden in de zorg, in het onderwijs, maar ook bij schoonmaakbedrijven, vuilnisophaaldiensten, de vakkenvullers en eigenlijk alle mensen, die op pad moeten om onze economie gaande te houden.

Het initiatief komt vanuit het Westfries Museum in Hoorn. Het museum is gesloten, maar er zou een tentoonstelling zijn over papierkunst met werk van knipkunstenaar Eline Janssens.
Deze kunstenares heeft samen met het Westfries Museum als alternatief deze actie bedacht.


Ik doe mee en hing ook een duif voor mijn raam. De zorgers moeten wel volhouden en misschien helpt het, als wij op deze manier laten zien, dat wij het erg waarderen wat ze doen en het zeker niet vanzelfsprekend vinden.
Dus als je ook een blijk van waardering wilt ophangen voor je raam, dan kun je hier *klik meer lezen over deze actie en wat duivenvoorbeelden downloaden.
Toen ging ik aan de champignons, omdat ik door zij-met-wie-ik-de-liefde-voor-scholeksters-deel werd getipt. Het Lierse bedrijf Westland Mushrooms is een shop voor verse 'exotische' producten. In hun geval onder andere bijzondere paddenstoelen.
Zij leveren hun verse topproducten dagelijks aan exporteurs, horecaleveranciers, professione marktkooplieden en de groenteman. 



Door de corona-crisis hebben heeft een groot aantal exotische paddenstoelen geen eindbestemming meer, doordat de horeca dicht is. Het bedrijf *klik heeft nu een reddingsactie opgestart om de paddenstoelen een tweede kans te geven. Voor €7,50 kon ik een krat vol, ter waarde van een eurootje of 50, kopen met namen waar ik nog never nooit niet van had gehoord. De Sponszwam, Eikenzwam, de witte en bruine Shime Je, Eryngii, Shii-Take en de Portobello's. 

Zij nam de krat voor me mee, ik haalde hem op een ruilde hem om voor geld en vier stukjes boterkoek. En toen ging ik googelen. Ik moest toch achterhalen wat ik in mijn doos had zitten en wat ik ermee maken kon. Zo vond ik een aantal recepten, die ik ook daadwerkelijk gemaakt heb. Allemaal geweldig lekker.


De actie blijkt een succes te zijn. Elke week zijn weer verse champions te koop en sinds heden hebben ze zelfs een webshop *klik en bezorgen ze ook aan huis. Op hun FaceBook pagina staan inmiddels diverse leuke recepten vermeld. Ik vind het een absolute aanrader.


Toen bood ik aan om voor liefhebbers een boterkoek te bakken. Ik doe het graag, heb nu tijd door het vele thuis zijn, maar wil niet al mijn baksels zelf opeten. Zij wilde er wel eentje en had als ruilmiddel twee bakmixen van de Schiedamse molen.

Ik deed er ook nog wat champignons bij. De rest aten we in de loop van de week zelf op.

Ik bereide ze onder andere bij de risotto met zalmfilet, gepaneerde Eryngii roerbakgroente en toast met brie.


Omdat hij jarig was wilde hij ook wel een boterkoek. In ruil kreeg ik tulpen.


Intussen zorgde ik ook nog voor een bedankje voor de buurvrouw, die mijn mannen had ondersteund tijdens ons nachtelijk avontuur na de val van de trap.



Als laatste ging ik voor anderen ook aan de slag met vilt en stofjes, maar daar vertel ik op een later moment nog wel over.

Wie goed doet, goed ontmoet. Probeer het ook maar eens.

8 opmerkingen:

  1. Mooi om te lezen. het is fijn om elkaar te helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn hoe je elkaar zo helpt Sjaantje.

    Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie dingen lees ik hier. De jongste zit naast me en heeft wel een mening over de champignons. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Correspondeert die met die van onze jongens? Zij vinden het he-le-maal niks en hebben er dan ook niet van mee hoeven eten ;-). Zo ben ik dan ook wel weer, ha ha...

      Verwijderen
  4. ha Sjaantje,

    wat heerlijk om te lezen.
    Ik ben er van overtuigd dat het spreekwoord:
    "Wie goed doet, goed ontmoet" echt klopt!

    Het komt naar je toe... en het maakt je leven rijk en gevuld.
    Fijn!

    Liefs van Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo te lezen sta jij, ondanks de stilgevallen tijd, midden in het leven. Zo kan het dus ook 👏

    BeantwoordenVerwijderen