vrijdag 3 april 2020

Creatief met vilt

Ik ben al zo lang ik me kan herinneren een fröbelaar. Creatief en altijd in om iets 'te maken'. Van papier, stof en draad bijvoorbeeld. Zo haakte ik, breide, borduurde en naaide ik in mijn pubertijd mijn eigen kleding. Ik was er (nog) niet heel goed in hoor, maar er kwam van alles uit mijn handen.


Met deze vilten kikker is het zo'n beetje allemaal begonnen. Een opdracht bij handvaardigheid op de middelbare school, begin jaren tachtig. Hij staat nog steeds bij mijn vader thuis.

Nu kan ik het me niet meer voorstellen, maar toen ik half jaren tachtig mijn HBO Verpleegkunde lessen volgde, zat het grootste deel van de klas de breien. Serieus hoor; hele truien met ingewikkelde ingebreide patronen heb ik er gemaakt. Ongelofelijk eigenlijk dat de les gevende docenten daar toen akkoord mee gingen.



Regelmatig was ik in de weer met plantjes en zaden. Ik knipte en plakte ook heel creatief mijn foto's in en later ging ik scrapbooken.

Vanaf 2011 googelde ik creatief met woorden en begon ik hier te schrijven. De laatste jaren was ik weer meer bezig met handletteren en tekenen. En met bakken natuurlijk.

Was er ook iets dat ik niet deed? Ja hoor. Kleien bijvoorbeeld.

Afgelopen zomer zocht ik iets kleins te doen. Iets dat eenvoudig mee te nemen was op vakantie. Ik kwam op vilt uit. Het resultaat mocht er zijn, vond ik. Ik stuurde het samen met post mee op en er kwamen enthousiaste reacties.



Sindsdien deed ik er niets meer mee. Ik vind gewoon te veel leuk om te doen denk ik. 
En ik wil er altijd wel een doel mee hebben. Maken om het maken alleen vind ik altijd een soort van zinloos. Ik doe het niet om het in een kast te laten liggen. Daar ligt al zat.

Maar sta er dus niet gek van te kijken als je op een dag iets van vilt in je brievenbus vindt. Er valt nog zoveel leuks te maken!

2 opmerkingen:

  1. Ze zijn heel erg leuk!
    Ik ben ook altijd met van alles bezig geweest, maar kleien en ook schilderen waren aan mij niet besteed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat prachtig.

    Ik maak zelf kaarten, vooral in deze tijd.
    Ik doe er regelmatig een op de post of ergens in een brievenbus.

    Groet,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen