maandag 29 april 2013

Koning Willem

vrijdag 26 april

 

Vandaag werden ook bij Jongste op school de Koningsspelen georganiseerd.

 

Het is een halve kilometer rijden van huis naar school. Genoeg om doornat aan te komen.
Jarige Willem belde me, of ik met de auto naar school kon komen en hem straks mét zijn taarten naar zijn werk kon rijden. Ja, natuurlijk kon dat.


 Tijdens het zingen van het openingslied was het even droog.

 


Maar daarna barstte het in alle hevigheid weer los.
Maar kinderen zijn niet van suiker hè, die gaan gewoon door met slagballen en handballen. De enige pieper was Juf, want ze had het kou-houd. Of die wedstrijdjes niet een paar minuutjes korter konden. NEE, dat kon niet, want die gassies vinden dit leuk! Had je maar een normale jas aan moeten trekken. Trut.
En ja, het klopt dat ik niet zo dik ben met Juf. En nee, daar laat ik niet veel van merken, want ik gaf haar zelfs mijn paraplu.


En dan was er nog Het Koningslied hè.

Ik kreeg een stukje van de Grote Verontwaardiging mee en ik vond het werkelijk fantastisch.
Geweldig. Ik ben er de hele week al vrolijk van, van dat soort collectieve volkswoede.

 

Want weet je, als je in een land woont waar je je met z'n allen druk maakt over een liedje en dat dat dan voorpaginanieuws is in de krant, dan heb je het toch VOOR ELKAAR, als volk?
Dan moet je je zegeningen tellen en heel erg hard de God waar je in gelooft bedanken voor je mazzel.

Ja kan zomaar in een land wonen waar de regering een woonwijk bombardeert, zoals in Syrië.
Of waar een aardbeving je hele bestaan in puin legt, zoals in China.
Of waar je werkplek instort, zoals in Bangladesh.


Wij hebben dat niet. Wij moeten ineens de hele dag dijken bewaken met drie vingers in de lucht en een bord stamppot op tafel, of zo en daar zijn we NIET BLIJ MEE.
Ik las en hoorde het en dacht, oh, OK dan.
En meteen daarna: Dankuwel, onzelieveheer.

Voor mijn wieg aan deze kant van de wereld.


De W van Willem. Wij hebben onze eigen Willem.
Wij vierden zijn verjaardag op de dag van de Koningsspelen bij Sparta. Op business seats, met parkeerkaart én consumptiebonnen, gekregen van de club, ómdat hij jarig is.


Met pinguïns petitfourtjes van de Sparta bakker. Om Diergaarde Blijdorp te steunen.

Het was weer een draak van een wedstrijd, maar vergeten doen we deze dag niet meer.