woensdag 9 december 2020

Drie tips voor het versturen van kerstpost

Mocht onderstaande je bekend voorkomen, dat klopt. 
Ik heb mijn blog bericht over dit onderwerp van vorig jaar herschreven.

Sinterklaas is weer vertrokken en langzaam maar zeker verandert ons land in één grote lichtbol. Ook hier staat inmiddels de Kerstboom. Met een week vertraging ten opzichte van vorige jaren, maar hij staat. Misschien dat dit jaar de naalden blijven zitten tot na Kerst en niet er van te voren al grotendeels afvallen.


We staan aan de vooravond van de tijd van de Kerst- en Nieuwjaarspost. Ik verwacht een kentering in de afname van echte post zoals we die kennen van de laatste jaren. Ik noem wat cijfertjes. In 2015 werden er zo'n 115 miljoen stuks Kerstpost bezorgd. Twee jaar later was dat nog maar 85 miljoen. 

Het zou zomaar eens kunnen dat mensen dit jaar actiever gaan sturen, nu de hele viering kariger gaat uitvallen dan veel mensen gewend zijn en we allemaal de afgelopen lange maanden veel minder sociale contacten hebben gehad dan anders. Wij hebben trouwens de eerste drie kaarten al ontvangen van hele vroege vogels.

Ik kom doorgaans trager op gang. Zo ook dit jaar. 

Ik doe wél graag mee met de ouderwetse traditie. Ik houd ervan om iets persoonlijks in elkaar te knutselen, ook al valt het creatieve denkproces niet altijd mee. Na zoveel jaar is het lastig om met iets op te proppen te komen wat ik nog niet eerder deed. En ik moet het ook nog eens uit kúnnen voeren. 
Dit jaar wordt het 17e jaar op rij dat wij een echte originele Schuurmans rondsturen. Via een klikje hier en vandaar uit nog meer klikjes naar elders, vind je meer blogjes over dit onderwerp én de kaarten die we voorgaande jaren stuurden.

~ onze Kerstkaart van 2019 ~

Ik ben nu nog niet verder gekomen dan idee ballonnetjes in mijn hoofd. Vanavond ga ik maar eens beginnen en proberen of ik deze vertalen kan naar potloodstrepen op papier.


Mocht jij ook plannen hebben om kerstkaarten te versturen, laat je blik dan eens over deze tips glijden. 


Bovenstaande foto is van twee jaar geleden, maar de inhoud is nog net zo actueel. Doordat ik zelf zo'n zes jaar in het bezorgers vak heb gezeten, weet ik uit ervaring hoeveel er mis kan gaan en ook daadwerkelijk gaat met kerstpost. Een aantal dingen zijn te voorkomen als je weet wat ik weet. 
Lees even mee met mijn top drie.


1. Kerstpostzegels. 


Ook wel decemberzegels genoemd. Ze worden geassocieerd met 'goedkoop', maar de tijd heeft het concept ingehaald wat mij betreft. Je dènkt dat je je portemonnee een enorme dienst bewijst door deze zegels te gebruiken. Wij Hollanders zijn dol op korting. Vroeguh was dat ook wel zo. Maar vandaag de dag is deze zegel nog maar 5 cent goedkoper dan een normale postzegel. Vijf cent. Dat is bijna niets. 
En je bent wél verplicht om ze per velletje van 20 (!) te kopen. Dus je wordt verleid er meer te kopen dan je nodig hebt. Dus wie wordt hier wijzer van? Juist ja, niet wij hoor. Dat is gewoon een slimme verkoop truc. 

Gelukkig mag je ze het jaar erna ook nog gebruiken. Dus je bent min of meer aan het investeren in je toekomst. Mits je ze zodanig opbergt dat je een jaar later nog weet waar je ze gelaten hebt. Anders ben je de pineut en moet je weer nieuwe kopen, waarna je in maart van het nieuwe jaar je ze natuurlijk toch weer terug vindt. Maar dan is het te laat.

Afijn, de zegels vanaf 2010 mag je allemaal nog gebruiken. Vanaf dit jaar hebben ze namelijk de waarde aanduiding 'December'. Dat is dan weer een meevaller. De nòg oudere zegels mag je ook gebruiken, maar dan moet je er nog wel iets bijplakken om de waarde op te krikken.


Je mag trouwens wél zwaardere post versturen met één decemberzegel. Normaal tot 20 gram, nu tot 50 gram. Stuur je naar het buitenland, plak er dan 2 decemberzegels op.


Vanaf 16 november mag je deze zegel gebruiken voor al je post, tot en met 6 januari 2021. Maar realiseer je dan dat de overkomstduur van deze post langer tot véél langer is dan gebruikelijk. 
De machines herkennen namelijk alle post met een decemberzegel, doordat daar een speciale laklaag op zit. Deze post wordt allemaal apart gehouden. 

Formeel is het zo dat post die een gewone postzegel bevat onder de 24 uurs post valt. Dat wil zeggen dat ze zich er aan 'moeten' houden dat deze post, die vóór de buslichting van meestal 17.00 uur is gepost, de volgende dag ook bezorgd moet worden. Wil je dus dat jouw post morgen aankomt, gebruik dan een gewone postzegel.

In de kleine lettertjes van de decemberzegels staat, dat ze de verplichting op zich nemen om binnen 72 uur te bezorgen. Dit wordt dus behandeld als geen-voorrang-post. 

~ foto van internet ~

Maar nu de praktijk. Zéker de laatste twee kerstperiodes viel het me op dat ik de meeste kerstpost in mijn bezorgtassen had zitten ná de Kerstdagen. Ik denk dat we allemaal ook de ervaring delen dat veel kaarten veel te laat werden bezorgd.
Volgens ons bezorgers is dit te danken aan de decemberzegels. Ja, het is in deze periode rete-druk in alle sorteer- en voorbereidcentra. Die staan bomvol. Er wordt namelijk ook extra veel zakelijke post verstuurd, die allemaal voorrang krijgt door de contracten met deze partijen.

Post met decemberzegels worden vanwege de laklaag uit het normale bezorgproces gegooid en in containers opgeslagen. Containers waarvoor geen plek is op de voorbereidcentra. Die elders geparkeerd worden. Door de continue aanvoer van nieuwe post met decemberzegels komt er veel meer vertraging op te zitten. Vanaf enkele dagen voor Kerst en helemaal daarna ligt het bedrijfsleven voor een groot deel stil. Komt daar dus minder werk vandaan en worden beetje bij beetje de Kerstpost-containers naar binnen gerold en verwerkt.

Let wel: geen excuus. Wél de allergrootste ergernis van alle postbezorgers, die op straat de klaag-klappen op moeten vangen.

Mijn advies is dan ook: koop en gebruik géén decemberzegels. Die 5 eurocent korting is de ergernis van de late bezorging niet waard.

~ dit zegt PostNL er zelf over ~


2. Envelop

Ik kan me nog herinneren dat tijdens de invoering van de decemberzegels, het verplicht was de envelop open te houden. Wel dichtvouwen, maar niet dicht plakken.

Dat is achterhaald, maar nooit goed gecommuniceerd naar de gebruikers. Het is nu namelijk zelfs zo, dat het voor het zorgvuldig bezorgen van je post je absoluut de envelop dicht moet plakken.

Wat voorheen met de hand gebeurde, wordt nu meer en meer door machines gedaan. Post schiet daar razendsnel doorheen en open enveloppen lopen grote(re) kans dat ze ergens in het systeem blijven hangen. Of kapot scheuren. Ook komt het veel voor dat er losse kaarten of kleine enveloppen door het machinegeweld verdwijnen in een andere grote open envelop. Dichtplakken dus.

Gebruik ook liever geen al te kleine kaartjes met envelopjes. Post krijgt tegenwoordig een eigen persoonlijke adrescode mee, rechts onderaan het poststuk. Soms gedrukt, maar regelmatig ook via een sticker. Die stickers worden meestal machinaal aangebracht en op een kleine envelop komt die dan op een deel van het adres terecht. Waardoor het adres weer niet goed gelezen kan worden door de bezorger, die bezorgt vanaf het adres en niets kan met cijfer- en lettercodes. 

Kleine enveloppen verdwijnen soms in een niet dichtgeplakte envelop van een heel andere kerstkaart. Ook zijn deze veel lastiger te herstellen wanneer er verkeerde of onvolledige adresgegevens op blijken te staan.


3. Afzender


Zet altijd achterop de envelop je eigen postcode en huisnummer. Dit geldt trouwens voor alle post en niet alleen voor kerstpost.

Het komt erg vaak voor dat adressen foutief, onvolledig of onleesbaar genoteerd worden. De machines lezen en sorteren alles uitsluitend op postcode en huisnummer, dus als jij een foutje maakt in een cijfer of letter, denkt de machine er een andere straat of woonplaats bij. Daardoor komt de kaart bij de verkeerde bezorger in de tas. Die kan het wel herstellen, maar daarmee komt er wel een vertraging in de bezorging.

Mocht je bijvoorbeeld het huisnummer vergeten zijn op te schrijven, dan kan het heel moeilijk bezorgd worden. En denk nou niet dat dit weinig voorkomt, want dan vergis je je.


Het gaat waarschijnlijk zo:
je schrijft al je post binnen enkele uurtjes tijd. Van niet iedereen weet je het adres, dus dat ga je er dan later nog bij zoeken. Of even navragen aan je vriendin, want die weet wél wat het nieuwe adres van die en die is. Tot zolang leg je deze post opzij, en raar maar waar, het belandt uiteindelijk op de verkeerde stapel. Waardoor zonder dat je er erg in hebt, je toch de hele boel in 1x in de brievenbus flikkert. Ook die post waar het adres nog niet compleet van was. Of waar je nog postzegels voor moest kopen. Of opzoeken in je laatjes, want guttegut, waar o waar zijn nou toch die kl*te zegels van vorig jaar gebleven?

Lang verhaal kort: niet te bezorgen post kan dan retour afzender en zo raakt het in elk geval niet zoek. Ook in het geval dat je eventueel te weinig zegels hebt geplakt, komt de boete van de portokosten bij jou als verzender terecht en niet bij de ontvanger.


Nou, dit zijn mijn tips. Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee. 

12 opmerkingen:

  1. Ik mopperde vandeweek nog dat een velletje zegels duur is. Ik had de vergelijking naar gewone zegels niet getrokken maar nu snap ik het. Ze zìjn gewoon duur! Alleen voor zwaarder dan 20gr haal je er dus je voordeel mee. Bedankt voor deze wel zeer nuttige blogpost. Ik ga als de wiedeweerga op zoek naar de oude kerstzegels en aan de slag met het maken (zooo herkenbaar alles wat je schrijft) van mijn kaarten voor dit jaar. Want ja, ook in mijn omgeving is het echte kaartje uitstervende maar ik stuur echte post. Goed voor de echte verbinding en goed voor de werkgelegenheid 😘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ook betekent dat je verjaardagkaarten beter geen kerstzegel kunt geven want de kans dat die niet op tijd komen is vrij groot (de ervaring spreekt :)

      Verwijderen
    2. Echt hè? Het was een waardeloze decembermaand qua post versturen. Ik heb grote bedenkingen over hoe het allemaal is aangepakt én verwerkt. Ik heb één tip voor iedereen: koop en gebruik NOOIT meer decemberzegels/kerstzegels. Dan maar voor die louzy 5 cent extra een gewone postzegel plakken. Dan is de overkomstduur ook wel wat langer, maar niet zó lang.
      Ik heb nu begrepen dat bij een overload aan post, de kerstpost altijd achteraan moet aansluiten en blijft staan tot een rustig moment. Zelfs 'binnen 72 uur' maken ze totaal niet waar. Bah.

      Verwijderen
    3. Op de valreep dan (hoop ik) mijn speciale kerstpost af. Daar ga ik maandag dus gewone postzegels op doen als ik die nog krijgen kan bij de winkel in ons dorp. Voor het totale plaatje wel een beetje jammer want een kerstzegel maakt het meer af. Hebben de ideeballonnetjes je hoofd nog verlaten?

      Verwijderen
  2. wat leuk Diana dat je dat nog doet, ik ben er mee gestopt, mensen die ik zie wil ik persoonlijk wensen en anderen bel ik op, alleen ouderen en zieke stuur ik nog een kaartje, en het geld wat ik bespaar gaat naar een goed doel.. jij komt vast met iets leuks op de proppen, je hebt zo'n creatieve geest :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben nog best van het kaarten versturen, maar niet meer met kerst. Vorig jaar voor het eerst niet meer gedaan en dat vond ik eigenlijk wel prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ha die Sjaantje,

    nou... hier wordt elk jaar nog een hele berg kerstpost verstuurd.
    Dus... dank je wel voor de tips.
    Ik vind het leuk om te sturen en om te ontvangen...

    Dagdag!
    Heb het goed vandaag,
    Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Handige tips zeg. Ik ben zelf niet zo goed met kerstkaarten versturen, maar ik lees dit met interesse.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alles hier al op de post. Maar ik zie dat ik het best redelijk gedaan heb. Ik voldoe aan alle eisen. Behalve dat ik 1 velletje kerstzegels kocht. Ik maakte gelukkig eerste alle oude (veel!) die ik nog had op. En heb nu nog maar 4 kerstzegels. Met een beetje gemak gaan die nog op voor 6/1. En dan ga ik proberen te onthouden dat ik nooit meer kerstzegels koop....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ze dit jaar voor het eerst niet gekocht. Maar ben zoals meestal traag. Ze zijn zojuist pas verstuurd naar de drukker.

      Verwijderen
  7. Dat zijn goeie tips!
    Ik doe er inderdaad mijn voordeel mee.
    Ga wel na de kerst beginnen, want ik verstuur alleen nieuwjaarskaarten...

    Dank je wel!

    Groetjes van Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nieuwjaarskaarten zijn ook leuk en gezellig om te versturen én krijgen.

      Verwijderen