zaterdag 19 december 2020

Vitamine shot

Het zal 1989 geweest zijn, misschien 1990. Ik was student aan de HBO Verpleegkunde in Rotterdam.
Het jaar dat ik er startte was ook het eerste jaar dat je deze studie in Rotterdam kon volgen. 
Behalve een gebouw en twee handjevol docenten was er nog niets.


Naast de theorie die we onderwezen kregen in gewone klaslokalen - want een collegezaal was er nog niet - waar we allemaal druk waren met truien breien tijdens het luisteren, moesten we natuurlijk ook praktijkdingen leren. Nee, er was ook geen praktijklokaal. Dus tijdens de eerste keren bloeddruk meten en leren omgaan met injectievloeistof en naalden, zaten we op de grond in een magazijn.

Prikken oefenden we op sinasappelen.


Na het behalen van mijn diploma heb ik heel wat naalden bij Jan en Alleman er in gejast. 

Nu doe ik daar mijn voordeel mee.


Vanmorgen gaf ik mezelf voor de zesde keer mijn maandelijkse dosis Vitamine B12. In het voorjaar werd er een chronisch tekort geconstateerd. Niet door een foutje in de opname, maar door een overijverig immuunsysteem dat alles inwendig opruimt tot niveau veel-te-weinig.

Het is lekker spul hoor. Ik kijk er inmiddels elke maand naar uit.

5 opmerkingen:

  1. Omdat mijn nieuwsgierigheid mij altijd triggert iets verder te kijken belandde ik via google bij een blogbericht van zondag 29 juli 2018 waar je het heel toevallig ook had over je opleiding HBOV. Toch, brrr, krijg ik de rillingen bij het zien van die naald. Hoewel ik tegenwoordig "stoer" mijn arm uitsteek bij de griepprik. Krijgen vind ik niks maar zelf zetten word ik helemaal nerveus van. Stoer hoe jij hem er zo even in jast! (Maar vervelend dat het nodig is)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie net je reactie binnen komen en ik ben dan gelijk nieuwsgierig war dan dat berichtje uit 2018 over ging. Even gezocht en nu weet ik het weer. Gossie ja, dat was toevallig toen.
      En nee, ik vind het eigenlijk niet vervelend dat het nodig is. Ik merk echt verschil nu ik het 'erbij' krijg en het is toch gewoon mazzel dat ik het durf, niet hoef te leren en het voor mij een fluitje van een cent is? En het scheelt me tijd en huisarts bezoekjes. Fijn weekend verder!

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me wel handig inderdaad als je dat zelf kunt doen. En het schijnt te werken zo te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ha Sjaantje,

    zou wat voor mij zijn, die B12.
    Ik eet namelijk geen vlees en daar zit het nou juist volop in...
    Kan ik elke maand niet even bij jou komen voor een prikkie.?
    Hahaha, nee hoor!

    Blijf gezond!
    Liefs, Marlou

    BeantwoordenVerwijderen