zaterdag 16 maart 2019

Roemloos ten onder


En, uitgelachen allemaal?

Mijn hemel. Wat zat ik er weer naast dit jaar. Ik heb niet de Mol ontmaskerd en ook mijn voorspelling van de winnaar bleek heel ver van de waarheid. De aap is uit de mouw, de kogel is door de kerk, de knoop is doorgehakt. Nu weet dus echt iedereen dat mijn verdenkingen als een tang op een varken slaan.

Met een gezond portie spanning hadden we ons genesteld voor de TV. Nou ja, we?
Sinds donderdag wist ik de uitslag al. Op mijn werk had ik tientallen van deze gidsen door mijn handen laten gaan. Twee dagen vóór de ontknoping.



Hoezo, wie was de Mol? Daar heeft toch iemand flink zitten suffen en een aantal data door elkaar zitten halen. En wij maar denken dat niemand de uitslag mag weten en /of vertellen op straffe van een boete. Gelukkig kan ik wél goed geheimpjes bewaren.

Speciaal voor de gelegenheid had ik een boterkoek gebakken. Een koek met een geschiedenis. Want de laatste maanden heb ik een zoektocht gemaakt naar het recept voor de ultieme boterkoek. Naar onze smaak dan hè. Ik heb hem gevonden en zal het binnenkort met jullie delen. Echter, deze zaterdag had de Mol-stress me toch in zijn greep. Het bleek énorm mis gegaan dit keer. Waarom weet ik nog steeds niet, maar de koek bevatte veel te weinig boter en veel te veel zout. 'Mijn' Robèrt zou er serieus tranen van in zijn ogen krijgen. Niet te vr*ten was ie, dus enigszins gefrustreerd zat ik de eerste tien minuten uit.



Dat begon al lekker. Eigenlijk houd ik aan de hele slot aflevering een katerig gevoel over. Ik weet niet zo goed waarom? Niet omdat ik niet wist wie de Mol was, want dat is nu eenmaal het spelletje. Er wordt zó knap gemonteerd en zo veel gemold door alle anderen, dat het eigenlijk niet mogelijk is de juiste aan te wijzen. We verdenken massaal iemand die het juist niet is. Het kàn wel, maar blijft een gok. 



Nee, mijn onvrede zit hem denk ik in het feit dat iedereen zo hard riep dat het de beste Mol ooit was met de laagste pot ooit. Dat pas bij de finale de kandidaten haar in het vizier hadden. Maar wanneer je het goed gevolgd hebt, heb je gezien dat dit echt niet waar is. Zowel Sinan, als Sarah en Niels hadden al langer de test op Merel ingevuld. De Avro/Tros wil ons dit blijkbaar heel graag doen geloven. Maar ik ben het daar niet zo mee eens. Ik vond de mol-acties niet zo bijzonder. Zéker niet spectaculairder dan die van de kandidaten.

Ze lieten er ook bedroevend weinig van zien. Terwijl ik dat nu juiste het leukste vind van deze ontknopings aflevering. Er bleven zo veel vragen onbeantwoord. Geen verborgen hints. Oh ja, kijk maar op de site, werd er gezegd. En wat daar te vinden was, vond ik ook een lachertje. Slechts twee concrete verwijzingen. Van de leader-hint werd ik ook niet vrolijk. Alle zichtbare puzzelstukken vormden inderdaad een gezicht, maar de stukken waar een deel van Merel op stond, hadden we nooit gezien. Dan kan ik het geen hint meer noemen. Alle verklaringen van de afleveringstitels, riepen meer vragen op dan antwoorden.



Wél was er veel aandacht voor Clown Ron en alle Molloten in het Vondelpark. Wat een geneuzel en gesodemieter en wat duurde het daardoor lang voor de uitzending een beetje op gang kwam. Op het moment suprême, het moment dat Merel zich bekend maakte, bleef de camera in het park. Terwijl ik juist zo graag de gezichten en reacties van de kandidaten binnen had gezien. Zij zaten er voor spek en bonen bij. Kregen bijna geen aandacht en spreektijd, net als winnaar Sarah.

Heb ik dan alleen maar wat te zeiken? Nee hoor. Ik vind Merel een bijzonder leuke, toffe en prachtige vrouw, met een dito pak aan. En ontzettend lief om voor iedereen een tastbaar cadeautje te maken.


~ foto van @merelwestrik ~

Maar dat was het dan wel zo'n beetje. Wat het best goed maakte was een RTLlive uitzending, waarin Merel geïnterviewd werd en antwoord gaf op heel veel vragen. Maar hoort dit niet gewoon in het programma zelf?

Thuis vierden we een klein feestje. Want de winnaar van de poule slaapt tóch onder mijn dak. Samenvattend: 
Het maximaal te halen punten was 204.700.
Onze winnaar Wessel sloot af met 153.190 punten. 
Ook Lyzette had de laatste 3 afleveringen vol op Merel ingezet en behaalde 55.810 punten.
Een verdienstelijke derde plek was voor Hincka met 46.27 punten.



Voor het uitreiken van de wisseltrofee hoefde ik dit jaar dus niet te reizen. 



Hij vindt hem mooi en heeft hem een prominente plek in zijn kamer gegeven.
Het commentaar van Oudste: "Als ik dát geweten had, had ik beter mijn best gedaan."

Ja ja...



Het was leuk, het was fijn, het is goed zo. Bedankt voor jullie support en deelname dit seizoen. En niet vergeten hè...zondag 10 maart is De Mol begonnen. De Belgische equivalent, die ik een aanrader vind. Vorige week heb ik binnen één week het hele seizoen van 2018 terug gekeken en ik ben fan geworden. 

Ik zal jullie bijpraten:
Wie is de Mol? komt oorspronkelijk uit Vlaanderen. Het heet er De Mol *klik. Na de eerste drie afleveringen, is het programma daar gestopt. Nederland kocht het en is ermee door gegaan, nu dus al 19 seizoenen. In België hebben ze na verloop van jaren een doorstart gemaakt en daarvan wordt dit nu het 4e seizoen.



In de kern is het dus hetzelfde programma. Toch zijn er bepalende verschillen. Daar is het meer een spelprogramma en bij ons een gezins-vermaak-programma.
Een opdracht heet een proef en en joker noemen zij een pasvraag. De Mol wordt ook wel saboteur genoemd. 

Het wordt gespeeld met onbekende Vlamingen. Zij zijn een ander soort kandidaten dan 'onze' BN-ers. Daardoor wordt het spel harder gespeeld. Deze Vlamingen gaan namelijk vol voor het geld. Zij zijn bereid medekandidaten op te offeren en elke proef hard te spelen.
De programmamakers sparen de kandidaten ook niet in de opdrachten. In Nederland wordt dat de BN-ers niet aangedaan. De fysieke opdrachten zijn bij ons in de loop der jaren duidelijk minder zwaar geworden. Bij ons wordt meer de nadruk op puzzelwerk en psychische opdrachten gelegd. Familie komt er niet aan te pas.



In België komen de vertrouwenspersonen langs om mee te doen in een opdracht.
Over het algemeen zijn de opdrachten daar wat ingewikkelder. Ze worden wél veel beter uitgelegd, maar de uitzending is dan ook veel langer dan bij ons, dus er is meer tijd voor een goede uitleg van de regels.

In België valt er veel mee te speuren. De Mol-community en dus het aantal kijkers is veel kleiner. Rond de 1 miljoen in plaats van de 3 miljoen bij ons. Er zijn daar dus veel minder mensen die hints aan het zoeken zijn. In Nederland kun  je in elk shot wel iets vinden dat naar een kandidaat leidt. Dat is in België veel minder. De hints zijn er makkelijker.

Rondom het maken van de test wordt niet getoond welke verdenkingen kandidaten hebben. Je hebt als kijker dus geen idee op wie ze de test ingevuld hebben. Wanneer iemand bij de executie een rood scherm krijgt, staat diegene direct op, pakt zijn tas en loopt weg bij de groep. Geen afscheid, geen knuffels.

De locatie is ook altijd ver weg. Dit jaar zijn ze in Vietnam. De shots van het land en de natuur zijn in Nederland véél mooier. Ook de spel locaties zijn meer bijzonder.



De slogan is 'Jij weet niets'. Het wordt uitgezonden op de jongerenzender Vier, die wij niet kunnen ontvangen. Via de site https://www.vier.be/de-mol is het terug te zien.



Wanneer je liefhebber van het programma bent, kan ik je zeker aanraden te gaan (terg)kijken.

Dat was het voor nu. Ik duik weer onder. Tot volgend jaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten