zaterdag 2 maart 2019

Gekelderd

Tja. Wat zal ik eens zeggen? 

Ik hield deze week tijd over. Want ik hoefde niet meer heel erg na te denken over hoe ik mijn punten van de Wie is de Mol app in zou gaan zetten. Ik heb ze namelijk niet meer.

De 8e aflevering was nog geen tien minuten bezig en toen wist ik het al. Dit is De Grote Sinan Show en dit gaat voor mij niet goed aflopen. Wat kreeg hij veel aandacht en zendtijd. Hij had het over 'zand in de machine strooien', terwijl de aflevering 'Zand strooien' heette.



Voor mij was er geen weg terug en ik heb met lood in mijn schoenen het hele uur uitgezeten. In mijn eentje, want alle huis-mannen waren weg en ik had niet de discipline om niet te gaan kijken. En natúúrlijk vloog hij er uit. In het zicht van de finish keihard op zijn gezicht gegaan. Het antwoord op de wekelijkse vraag #watgaatsinandoen werd daarmee in één klap beantwoord. Sinan ging naar huis!

Nèt nu hij eindelijk zijn korte broek had aangetrokken en zich als een Olympisch atleet in het zweet had gerend. Nèt nadat hij àlles gegeven had. Nèt nadat hij heel Nederland een poepie had laten ruiken. Nèt nadat hij had laten zien dat hij never nooit zijn nieuwe speeltje de drone af wilde geven, terwijl hij geen flauw idee had hoe het werkte.



Nu weet ik ook waarom 'mijn' Robèrt er een paar weken terug uit ging. Ik sprak hem namelijk afgelopen dinsdag bij hem 'op de zaak'. Serieus hè, ongelogen. Hij vertelde dat hij de test voornamelijk op Sinan had ingevuld, zijn hoofdverdachte. En daarbij ook nog een beetje op Jammie Jamie en Rick Paul. Nou, we weten inmiddels hoe het met hen is afgelopen. Dus dat verklaart het einde van de worstenbroodjes koning. Alaaf!

Voor de finale is het goed zo. Drie overgebleven mensen die actief het spel spelen. Zij horen daar ook. 

Alleen ik...ik donderde in één keiharde klap helemaal naar onderaan in de poule. Samen met 7 anderen in het bezit van nul punten. De andere 16 man / vrouw hebben nog punten en bovenin is het spannend. Eén van hen is Jongste. Hij houdt onze gezins-eer hoog. Ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen.

Wat zagen we weer veel vogels hè deze keer. Heel Avi Fauna is voorbij gekomen. Als dit hints richting Merel zijn, zijn ze in elk geval niet subtiel. Die van Niels was ook nogal duidelijk. Eerst aan de anderen vragen of zij de mol zijn en dan vrolijk zelf met 'ja' antwoorden als je de tegenvraag krijgt. Is dat lef of bluf?

De eerst opdracht was een fraaie vond ik. De beeldvorming dan, met name. Een prachtig gezicht, al die brandende fakkels en vuurtonnen op het strand, bij een ondergaande zon. Eén groot vreugdevuur.

Het geld-memory dat gespeeld moest worden leek zo simpel. Maar eigenlijk was het onmogelijk om hier geld te verdienen. Want daarvoor moesten binnen korte tijd alle matches gevonden worden. Alleen dan kwam er geld in de pot. Nou, je hoeft geen hele briljante mol te zijn om ongezien 1 houten munt onder het zand te laten verdwijnen, of een verkeerde in de ton te gooien.

De tweede opdracht met de tonnen met geld en de motoren vond ik nogal...uh...onduidelijk. Wat was nou eigenlijk de bedoeling? Wat was de functie van de motorrijders? Geld afpakken...hoe dan? Aftikken deden ze niet. Insluiten was onmogelijk op zo'n open vlakte met maar 2 motoren. Wat was dan de functie van de drone? Die had je toch helemaal niet nodig om het veld in te gaan en al die tonnen af te rennen tot je ergens geld vond? 

Trouwens, zelden iemand zo zien kutten met een tablet. Sinan bleef rust uitstralen, zwaar irritant. Wél de man die je in een crisissituatie aan je zijde wilt hebben. Maar bij zo'n opdracht heb je daar natuurlijk helemaal geen reet aan.



Zagen we verder nog iets? Ja, Merel - de slimste kandidaat van deze Mol-editie - die een verkeerd stokje trok en daar heel verschrikt op reageerde. Was dat echt of gespeeld? Sarah wreef gelijk een kilootje zout in de wond, door haar te vertellen dat de joker anders voor haar zou zijn geweest. Tuurlijk. Rekenen met getallen op kisten of geld bij elkaar optellen kan ze niet. Maar in de hectiek van een zenuwslopende opdracht kan ze wel het aantal stokjes delen door het aantal personen en zo achterhalen wie er aan de beurt zou zijn geweest. Dat scenario is even waarschijnlijk als het Nederlandse kabinet dat met de juiste cijfers de verhoging van onze energiekosten uitrekent.

En we zagen Niels de Jokerkoning, die lachend en triomfantelijk de finale in ging.

Nou, ik ben bijna klaar voor de onthulling. Opnieuw ben ik vanavond om half negen niet thuis, maar in het theater. Hopelijk kan ik daarna als slaapmutsje, de aflevering terugkijken. Eigenlijk ben ik ook wel klaar met dit seizoen en ben ik toe aan mijn eerste Belgische seizoen De Mol. Ik ben zó ontzettend toe aan een beetje èchte spanning!

1 opmerking:

  1. leuk als je het zo smeuiig kunt vertellen sjaantje :-)
    ik heb er niks van gezien :-)

    BeantwoordenVerwijderen