vrijdag 22 februari 2019

Twijfel

We hebben er alweer zeven afleveringen van Wie is de Mol op zitten. Dat betekent dat we het einde naderen en dat vind ik nu al jammer. Nog maar 4 van de 10 deelnemers zijn er over. Je zou denken dat het aanwijzen van de mol dan nu een eitje is, maar voor mij gaat dat niet op. Gekmakend vind ik het. En heus. Ik weet ook wel dat het maar een spelletje is, maar het is er één die me opslokt. Waar je me bij een wedstrijd nooit kunt betrappen op fanatisme omdat het me worst zal wezen wie zal winnen, wil ik gewoon nú weten wie het is. Kan ik het niet uitstaan dat ik met al mijn scherpe zintuigen en mensenkennis ahum geen idee heb wie hier de saboteur is.

Het was een heftige aflevering dit keer. Eentje waar ik weer ouderwets bij op het puntje van de bank ging zitten. Aanzwellende spanning, tromgeroffel en uiteindelijk veel verdriet. Twee gangmakers er uit. Qua looks, qua spel, gedrag en opmerkingen. 



Ik heb genoten van drama queen Rick Paul, die slecht tegen de hitte bleek te kunnen en met frisse tegenzin aan bananen liep te trekken. Vóór dit programma kende ik hem niet en nu ga ik hem nooit meer vergeten. Jamie moet dus wel in real life ook een rare hieperdepiep gast zijn.



Dat was sinds 2005 niet meer voorgekomen. Samen op het vliegtuig naar huis. Voor veel Colombianen a dream come true. Maar in Wie is de Mol niet. Daar heerst diepe ontzetting.

Ik vond Rik trouwens wel behoorlijk geniaal dit keer, met een fijn portie sarcasme. Zou hij trouwens te paard naar de Russisch Roulette gegaan zijn? Waarom stond die knol steeds zo opvallend in beeld? Iemand een idee?

Ook ben ik een enthousiast supporter van de man met de drone. Want wat een fokking mooie beelden weer dit seizoen.

Anyway. De uitslag bracht opnieuw een diepe krater binnen de poule aan. Honderden punten verdwenen en ineens bleef er nog slechts één koploper over. Zeven van ons staan nu puntloos stijf onderaan en zijn uitgespeeld. Oudste is één van hen. Van aflevering 1 tot en met 7 zette hij al zijn punten in op maar 1 deelnemer. Rick Paul. Hij wist het zeker. Spreiden was daarom onnodig. Sinds zaterdag is hij niet alleen zijn punten, maar ook zijn humeur kwijt.

Merel is het voor mij echt niet. Zij verdient teveel geld en is voor mij de Ruben van dit jaar. De winnaar.
Niels vind ik ook zeer onwaarschijnlijk, door zijn twee mol-acties. De eerste met Evelien hebben we al besproken. De vriendelijke weggeef-geste van deze aflevering is voor mij verklaarbaar, doordat hij heel graag wil winnen en zijn bondgenootje aan boord wil houden vanwege zijn informatie. Ik geloof dus niet in de gedachte: de mol heeft geen joker nodig en hij kan hem dus makkelijk weggeven.
Wat ik trouwens niet begrijp is dat hij ze niet alle drie in mootjes heeft gehakt. Was hij vergeten dat dat kan? Zo vaak is dat nog niet gedaan en er is pas één verstopte vrijstelling gevonden. Grote kans dus dat hij er eentje in zijn drie jokers had kunnen vinden. 
En wanneer 1/3 naar huis moet heb je toch meer aan een vrijstelling dan aan een joker?
Dit getuigt van weinig lef.


~ gemaakt door @johanamssoms ~

Blijven Sinan en Sarah dus over. De feiten leiden naar Sarah. Ze heeft vaak op sleutelposities gestaan, zoals deze week midden in het speelveld met de kisten. Alle kans om te vertragen en verwarring te zaaien door een volksvergadering uit te roepen en dat deed ze ook. Want behalve dyslectie heeft ze ook enorm last van niet kunnen hoofdrekenen en tuk tuk rijden én ze heeft ook al niet op kokosnootgooien gezeten. Bij de bananen wist ze niet goed wat te doen, behalve giechelen en de juiste bananen op de grond laten liggen. Blijkbaar had ze wél goed onthouden dat er ooit ene F. Masmeijer goed geld had verdiend aan cocaïne verstoppen in bananen. Zo bedacht ze ter plekke dat er dan ook best een zwarte vrijstelling in de trossen zou kunnen zitten. Helaas. Ze scoorde nog wel ergens -1000 euro en kreeg wat mij betreft géén Oscar voor haar dramatische reactie tijdens de executie. Ofwel: #watkanSarahwel.

Appeltje eitje zou je denken, toch? Maar ook nu denk ik weer dat datgene wat ze in beeld brengen juist een dwaalspoor is.

Van Sinan zien we niet zoveel. Omdat hij ook niet zoveel doet. Ik heb hem nog nog bijna nooit het initiatief zien nemen bij een opdracht. Meestal staat hij er bij toe te kijken. Juist dàt wordt versterkt in beeld gebracht. Op die manier is het niet gek dat hij niet veel geld binnen brengt en dat kàn best een tactiek zijn. Hij maakt een onbewogen, relativerende en nuchtere indruk. Bijna vlak in zijn emoties. Stoïcijns. Alleen na een executie is hij de eerste die er inwrijft wat de afvaller niet goed heeft gedaan qua spreiding en verdenking. 

"Het leven gaat door", zei hij in de biecht die er op volgde. 'Leven' betekent 'can' in het Turks. Dus zegt hij nou gelijktijdig: "Can gaat door"? Deze heb ik trouwens niet van mezelf hoor.

Een aantal afleveringen geleden vertelde één van de anderen over Sinan dat hij alles altijd beter weet. Oh ja, dacht ik toen? Niks van meegekregen. Dat lijkt dus zorgvuldig uit de montage te zijn geknipt. Is dat om hem uit de luwte te houden?

Ik vond hem wel aandoenlijk koddig met zijn gele Alfred Jodocus Kwak helm en dito laarzen.



Wist je dat die ook op een toeristische plek in het Belgische plaatsje Mol staan? Ik niet, maar ik las het ergens. Toeval? Of manipulatie?



Ik ben er nog steeds niet uit wat ik met mijn punten in de poule ga doen. Mijn mol is Sinan, maar op Merel inzetten lijkt veiliger. Niet omdat ik denk dat zij de mol is, maar omdat ik denk dat ik daarmee mijn punten kan verdubbelen, omdat zij de finale wel gaat halen.

Trouwens, ook na deze executie gooide ze er weer een rot opmerking uit, heb je het gehoord? "Ik had echt iedereen een rood scherm gegund, behalve Jamie." Lekker dan. Misschien moet zij er dit keer dan toch zelf maar uit. Maar waar moet ik dan heen met mijn punten?

Eén ding. Laat haar alsjeblieft niet de mol zijn. Ik bedoel, met Margriet als mol zagen we de hele tijd bloemen. Met Susan Visser zagen we alsmaar vissers en dit seizoen...laat ik het netjes zeggen. Ik kan geen klotevogel meer zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten