donderdag 4 oktober 2012

Barcelona

30 augustus t/m 2 september 2012

 
Barcelona
It was the first time that we met

Barcelona
How can I forget


U wilt natuurlijk allemaal weten hoe het was, zo daar in die zonovergoten Spaanse stad met mijn vriendinnen.



Nou, op zich kan ik daar kort over zijn, het was echt heel erg fijn.
Ha, dat rijmt!



Al dat wereldgereis is eigenlijk maar raar. Die morgen nog achter een stofzuiger in Schiedam, die middag op een balkonnetje in Barcelona. Het was een heus unicum.



Het leven hoeft gelukkig niet alleen uit nieuwe ervaringen te bestaan. Zelf gedij ik juist heel goed bij oud-vertrouwd. Ik vind het leven zo al spannend genoeg.




Maar het is wél heel speciaal om af en toe juist nieuwe ervaringen aan te gaan, al was het maar omdat je leven op die manier langer lijkt.

~ Catedral de Barcelona ~

 
Nieuwe ervaringen zorgen voor nieuwe herinneringen, die je kunnen troosten in moeilijker tijden.




En ze zorgen voor meer levenslust en frisse wind in je hoofd, waardoor je de dingen net wat scherper ziet.



Ik genoot er dan ook van dat deze stad juist de meeste indruk maakte, omdat ik er voor het eerst was - ook al voelden we ons die eerste avond hopeloos verdwaald.



Ik genoot ook van het samen zijn. Het waren dagen vol vriendschap. 




Weet je wat het is met vriendschap? Het is niet één definieerbaar groot ding. Het bestaat uit een miljoen kleine dingetjes.




Zoals, hoe je vriendinnen de weg weten naar je huis en je hart. De kleine kadootjes en kaartjes waaruit blijkt dat er aan je is gedacht.




Het zijn de gemaakte en gedeelde taartjes, de lange ontbijtjes, de dikke tranen, de goede adviezen, de openhartige gesprekken, de lachbuien.




 
 Het zit hem in de onvaarwaardelijke steun en in de manier waarop met elkaars kinderen wordt omgegaan. Dat soort dingen.
 


  


Ik word daar helemaal blij van.




Vriendschap 'ontstaat', en kun je niet afdwingen.


~ Daar boven sta ik op ons balkonnetje en ik knipte hen daar beneden op de foto. ~

Ik heb sociale en intieme vriendschappen. Met de eerste categorie onderneem ik iets, zoals, sporten of een bioscoopje. Bij de 2e categorie heeft vriendschap meer diepgang. Door openheid, en het delen van persoonlijke ervaringen, plus het bieden van emotionele steun, over en weer.







Ik ken ook de combinatie van beiden. Voor mij is het zo, dat de vriendschap een bevestiging krijgt, doordat je elkaar soms een tijdje niet spreekt, maar daarna gelijk de draad weer oppakt, alsof er geen ruimte tussen zit.



 

Dit is het bewijs van een goede match. Het is een contact van hart tot hart.





Persoonlijk vind ik vriendschap een groot goed.





Zonder verwachtingen, richting de ander.

~ Hier staan 167 vlaggenmasten.
Tijdens de Olympische Spelen van 1992 hingen hier de vlaggen van alle deelnemende landen. ~






Verwachtingen kunnen dodelijk zijn voor relaties




Maar ik dwaal wat af.
Terug naar Barcelona.


~'s Avonds om 7 uur lagen we in de zee; héérlijk en bijzonder. ~


Ik gloei nog steeds na, terugdenkend aan deze fijne dagen.





~ Omdat ik bijna jarig was, werd ik verwend. ~