maandag 5 april 2021

Paas Koekies

 Pasen 2021

Het kan jullie niet ontgaan zijn. Het afgelopen jaar heeft ons met zijn allen heel wat gebracht aan ellende en rampspoed. Maar het heeft mij ook een nieuwe hobby opgeleverd.

Ik ben meer aan het bakken geslagen en mijn ontluikende liefde voor zoetigheid is redelijk onbeheersbaar geworden. Het creëren ervan dan hè, want als het over opeten gaat heb ik discipline - ja, dan wel - en versta ik de kunst van af- en weggeven best goed.

Koekjes vind ik extra leuk. Ik word steeds handiger in het prutsen met royal icing en spuitzakken. Binnenkort zal ik wel weer eens iets laten zien.

Maar dit weekend had ik een nieuw project. Fondant.


Ik liep namelijk bij de grootgrutter tegen een bak aan waar een stuk of tien doosjes van Dr. Oet*ker in lagen. Normaal ben ik niet zo van die kant- en klaar pakken. Omdat er dan dingen in zitten die ik niet nodig heb of liever bij de molen koop. Of er zit een wegwerp bakblik bij, dat ik al in mijn kast heb liggen, voor de hoofdprijs.


Maar dit doosje trok mijn aandacht. Wat zou er in zitten? Ik vond het verrassend gevarieerd en compleet.


Met koekjesmix, drie kleuren fondant, twee kleuren glazuur én een koek uitsteker in de vorm van een (Paas)ei. En tussen de vele tientallen vormpjes die ik al heb, zit juist deze niet. 

Uitstekers koop ik meestal via de post, dus komen er altijd nog verzendkosten bij.
Dit pakketje lag voor €5,95 in de winkel. Geen geld voor wat je ervoor krijgt.

En omdat ik nog niet vaak koekjes maakte met fondant, dacht ik: 'Doe eens gek. Ik ga het een keer op deze manier proberen'.



De beloofde twintig koekjes haalde ik er niet uit, maar zeventien was ook meer dan genoeg. Waarschijnlijk waren mijn koekjes een paar millimeter dikker dan berekend, dan krijg je dat.


De hoeveelheid fondant bleek ruim voldoende voor dit aantal.

Het was een heel geklei en geknutsel, maar met het nodige geduld was ik uiteindelijk best tevreden met het resultaat. Het was een vrolijk geheel geworden.


Ik vond het wèl echte kinderkoekjes geworden. Dus nadat de grootste kinderen van achttien en éénentwintig ze getest en goedgekeurd hadden, gingen ze vandaag mee naar de belhamels van de Rembrandtlaan. 


Ik zei het toch. Weggeven is leuk.


9 opmerkingen:

  1. Mijn complimenten zeg! Ze zijn echt prachtig geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. die blije koppies sjaantje dat zegt genoeg hé.
    wat zijn ze superleuk geworden zeg
    gaaf gedaan complimenten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zag dat er mooi en lekker uit. Zelf eens eekhoorn koekjes gebakken en was ook leuk om te doen. Dat recept staat ook op 1 van mijn websites e wellicht ook eens wat voor jou om te gaan maken een keer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ga ik onthouden Tine. Ik ben gek op bakken van allerlei lekkers. Op opeten ook trouwens, maar omdat je dat niet teveel zelf moet doen, bak ik ook voor anderen ;-).

      Verwijderen
    2. Enige recepten al je op de site wel kunnen lezen. En heel lief dat je ook
      aan anderen denkt en hen verwent.

      Verwijderen