woensdag 1 januari 2014

2014

De laatste dag van het jaar is voor mij één van de meest spannende. Als ze alles maar heel houden.

De voorpret begint bij het doorpluizen van de folders, het maken van lijstjes, wegstrepen, er bij zetten, prijzen vergelijken, geld tellen en uiteindelijk bestellen.
Als de buit in huis is, wordt van zolder het restant van vorig jaar erbij gehaald. Dan worden de schatten bewonderd en porties gemaakt.



Dinsdagmorgen zie ik de zon buiten opkomen. Nog voor de dageraad loop ik mijn wijkje, want ik wil niet tussen de rondspringende rotjes zijn. Ook wil ik weer thuis zijn als de mannen om 10 uur op pad gaan.

De rest van de dag sta ik veelvuldig voor het raam, te hopen dat alles ook dit jaar met iedereen weer goed gaat. Dat ze écht voorzichtig zijn, écht goed op elkaar zullen letten, écht niet stoer gaan lopen doen en hun brilletje ophouden.





Ter afleiding ga ik bakken.
Voor alles is een eerste keer. Dus bakte ik er op los.
Oliebollen, krentenbollen, freestyle churro's, appelflappen én ananasflappen.



De lat lag hoor.
Elke keer als de mannen een kijkje kwamen nemen horde ik háár naam.
"Hincka is ook weer aan het bakken, die van Hincka zien er niet zo donker uit, die van Hincka zijn veel mooier rond, bij Hincka hebben we met zijn allen geproefd."



Uiteindelijk kreeg ik een heel mooi compliment van ze, nadat ze op twee na de hele serie van het eerste pak beslag binnen no-time opgesnarfd hadden.





"Ga nog maar even door hoor. Ze zijn écht net zo lekker als die van Hincka."



Aan het eind van de middag ruikt het huis naar bollen en kruitdampen.
De keuken is één grote vetvlek.



Na het eten schoon ik de boel op en als uiteindelijk om negen uur iedereen natgeregend en voldaan binnen zit, sluiten we met elkaar het jaar af.

Als de klok het nieuwe jaar aankondigt zijn ze te moe om weer naar buiten te gaan. Verzadigd van de hele dag buiten schooieren.
Net als vorig jaar kijken we samen naar een concert registratie van ACDC. De jongens lachen zich een kriek om de oudere mannetjes die met ontbloot bovenlijf een enorme menigte gek maken. En ze verbazen zich er nog meer over als pa en ma headbangend meedoen met 'A hole lot of roses'.



Uiteindelijk belanden we met elkaar om half twee op de camping. Op hun verzoek. Weer eens een keer gezellig bij elkaar op de kamer slapen. Compleet. Met alle veertig vingers er nog aan.