zaterdag 23 februari 2013

Gele Kaart

Gek op sport is ie. Het maakt hem niet uit of het om waterpolo, basketbal, ijshockey of biljarten - ja heus, gaat. Waar hij in het dagelijks leven veel moeite heeft met het onthouden van (gezins)afspraken, en lezen en onthouden van schoolteksten, heeft hij dat gek genoeg niet met sportfeiten. Teletekst pagina 601 staat op zijn netvlies gebrand en over het binnen- en buitenlandse voetbal weet hij werkelijk álles.

Het begrip Gele Kaart kent hij dus uit de sportwereld.

Sinds deze week heeft hij er ook eentje te pakken.
Hij hoefde er niet veel voor te doen. Of beter gezegd: hij deed er niets voor. Laat dat nu net het probleem geweest zijn. Dat eeuwige niets doen van hem.


Hij kreeg de kaart van zijn docente BEVO. Het Gele Kaart systeem is een straf-dingetje. Bij bepaalde (herhaaldelijke) overtredingen krijg je hem. Moet je hem nog wel zelf even ophalen bij de administratie. Het is nogal formeel. Beide partijen schrijven er een situatieomschrijving op, de docent vult dit aan met een sanctie en de ouders mogen hem als kers op de taart ondertekenen.


In zijn klas zijn er al heel veel gescoord, voor te laat komen, er uitgestuurd worden, vechtpartijtjes, grote monden, dat soort dingen. Nu heeft híj er eentje te pakken.
Ook na herhaaldelijk waarschuwen vrat hij niets uit die les en kon hij vertrekken. Tja.



De dag ervoor was het nog knokken geweest na schooltijd. Hij staat er dan bij en kijkt er naar.
"Ben je gek zeg, ik ben geen vechter. Hou ik helemaal niet van". De klasgenoot die bovenop de jongen sprong die hun maatje te grazen wilde nemen, noemde hij oliedom.

Kijk. Verstand zit er dus wel.
Dus kan ik deze Gele Kaart wel hebben van hem.

Dat duurde precies één dag.
Toen werd ik mobiel gebeld door school dat ze Jelmer misten. Dat kon kloppen, want die had ik thuis al gezien. Maar dat klopte dus niet, want hij was opnieuw uit een les gestuurd en had na moeten blijven.


Natúúrlijk wist hij dat, maar "Weet je mam, het sloeg echt nergens op en dan ga ik dat dus echt niet doen."
Brengt het totaal op extra in te halen uren al op twee. En bovenop de Gele Kaart ook nog een Sanctie Kaart. Nog even. Kunnen we kwartetten.


Ik geloof dat het nu tijd is voor vakantie.