vrijdag 2 november 2012

Schoolfoto's

U kent ze wel, die schoolfoto’s.
Kindjes keurig in het net.
Matching outfits, kleuren op elkaar afgestemd.
Met een beetje geluk voor de eerste keer aan, en anders netjes gestreken.
Snoeten gepoetst.
Haren netjes gekapt en zelfs met een beetje geluk geknipt.


Schaapachtig lachend naar de camera.
Reagerend op de flauwe grapjes van de fotograaf.
En altijd tegen diezelfde blauwe achtergrond.

Wij hebben ze van elk jaar.
Hoe mislukt ik ze ook mag vinden, en hoeveel foto's we al van ze hebben die vele malen leuker en spontaner zijn, ik koop ze elk jaar.
Ook al heeft de fotograaf ze niet gevangen zoals ze zijn.
Ook al zit de kuif van Jongste irritant verkeerd.
Ook al lacht Oudste nep.
Ik neem ze toch.
U kent ze wel, die schoolfoto’s.

Soms hoor je van ouders dat hun foto's dit keer ècht anders zullen worden.
Omdat ze namelijk vergeten waren dat de schoolfotograaf kwam.
Dat betekent voor hen dus ongestreken shirts met tandpasta- en pindakaasvlekken.
Opgedroogde melksnorren.
Kippekontjes in de haren met de wilde bende van de net-uit-bed-look.
Die pech kun je dus ook hebben.

Ik heb nog hoop.
Dat de fotograaf de echte blik van mijn kinderen dit jaar wel wist vast te leggen.
Dan let niemand meer op de rest.
Wie weet.
Wie weet zijn de schoolfoto’s van dit jaar de mooiste schoolfoto’s tot nu toe.




Gelukkig. Ik heb ze weer. Serie compleet.