vrijdag 23 november 2012

Logica

Het was nog donker vanmorgen in huis.
Wim was al op pad, Jelmer was druk met zijn sociale contacten via SocialMedia en ik met het vullen van een broodtrommel.

Gestommel boven. Even later krakende traptreden. Het teken dat Jongste ook wakker is en aan het afdalen is richting onze inmiddels behaaglijk warme huiskamer.
Ik doe de kamerdeur open en daat staat ie. Slaapdronken, warrig haar, om op te vreten. Twee armen om mijn nek en de eerste kroel van de dag heb ik te pakken.

Waar de meesten van onze gezinsleden tijd nodig hebben om even tot zichzelf te komen, is hij direct fris en fruitig. Dus zijn eerste zin luidt: "Mam, ik weet NU EINDELIJK wat ik later wil worden."

Nou, dat is dan goed nieuws. Tegenwoordig moeten er op school al vroeg keuzes gemaakt worden, dus handig als je daar alvast uit bent.
Net als al die andere jongetjes heeft hij de bekende varianten allemaal al doorlopen: politieagent, goochelaar, meester, lid van het animatieteam op een bungalowpark en instructeur van raften in een zwembad.
Uiteraard ben ik zeer benieuwd welke we aan het rijtje toe kunnen voegen.

"Nou jongen, dat is fijn, vertel het me maar."

"Ik wil Sparta Piet worden."
Die had ik niet aan zien komen.
Sparta Piet is de 'levende' mascotte van een wereldberoemde voetbalclub in Rotterdam. Een mascotte, niet in schaalmodel, maar meer dat er dan een volwassen kerel in zo'n veel te groot pak met zo'n zware kop er boven op rondsjokt.
En dat wil ie dus worden.
Waarom? Omdat je dan ook promotie maken kan, zegt ie.

Die moet hij me even uitleggen, want dat snap ik niet zo 1, 2, 3.
"Maar als je goed genoeg bent, kun je ook mascotte worden bij de grotere clubs zoals Feyenoord en Ajax. Snap je?"
Uhhh ja, ik snapte hem.

Omdat ik van tijd tot tijd probeer mijn jongens echt serieus te nemen, lachte ik hem niet uit maar stelde ik een intelligente vraag.
"Heb je enig idee wat voor soort school je daar dan straks voor nodig hebt?"
"Ik denk MAVO. Maar als ik door wil naar Feyenoord of nog hoger moet ik ook nog wel de HAVO of zelfs het Gymnasium gaan doen."


Ik heb niet gelachen. Heus niet. Ik neem hem serieus hè.