woensdag 22 december 2021

De dagen zijn geteld

Adventskalenders. Wie kent ze niet? De kartonnen kaarten van A4 formaat, met daarop 24 vakjes achter genummerde deurtjes. Met in elk vakje een stukje chocolade. Ik tikte bijna 'lekker stukje chocolade', maar dat zou overdreven zijn. Want 'lekker' is niet bepaald wat ik me herinner van de karton-smaak.

Afijn. Een jeugdherinnering is het. Vorig jaar verwende ik mezelf met een hele moderne variant, gebaseerd op allerlei bak-artikelen. Ik vond het hartstikke leuk om elke dag iets open te maken. Kinderlijk leuk zelfs. Ik schreef er toen ook een stukje over. *klik


Aan het eind van 2020 bedacht ik hoe grappig het zou zijn om het volgende jaar er eentje voor iemand anders te maken. Mijn nicht is begin november jarig en dit leuk me nu eens een apart verjaarscadeautje.


Ik zette een doos van een kerstpakket apart. En tien maanden lang verzamelde ik allerlei kleinigheidjes voor haar, haar vriend én de kat. Vierentwintig stuks.


'Te laat' is my middle name en dus haalde ik 5 november niet. Maar enkele dagen daarna had ik het pakket klaar. Alles was ingepakt en ik had een volgorde bedacht. Daardoor konden de eerste vijf pakjes Sinterklaas gerelateerd zijn en de laatste juist speciaal voor Kerst. Elk pakje kreeg een genummerd stickertje.


Bovenin de doos, óp de pakjes legde ik een envelop met een uitleg. Eerst de envelop open maken en de brief lezen. Dan zou alles duidelijk worden. Dat het de bedoeling was om alles nog even dicht te laten en pas op 1 december te gaan starten met dagelijks één pakje open te maken.


Toen kon de hele zooi verstuurd worden naar het hoge noorden. Ik begreep er dan ook niets van toen ik na enkele dagen foto's toegestuurd kreeg van een vrolijke nicht die pakjes aan het uitpakken was.


Huh? Nu al? Al snel bleek dat ik één cruciale fout had gemaakt. Ik had de instructiebrief bovenin de doos GELEGD. Maar wél los. Dus de envelop was tijdens de reis opzij gegleden, buiten het zicht. Hoe dom van mij. Gelukkig waren er nog genoeg pakjes dicht en was de hele gedachte nog niet verloren.

Al met al heb ik genoeg lol aan de voorbereiding beleefd, dat ik bedacht heb dat ik volgend jaar opnieuw een adventsdoos ga versturen. Aan wie, geen idee? Ik heb nog een maand of tien om dat te bedenken.


Inmiddels was mijn eigen cadeau ook gearriveerd. 


Ik heb mezelf namelijk wéér op een adventskalender getrakteerd. Ook weer een hele leuke, blijkt. 


Elke dag een nieuwe koek-uitsteker.


Als toetje kreeg ik vanuit Assen ook een adventskalender opgestuurd. 


Eentje van Lego. 


Dagelijks een mini bouwwerkje.


Zo kom ik de maand wel door.

3 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig cadeau voor je nicht, zo'n zelfgemaakte adventskalender gevuld met cadeautjes! Jouw adventskalenders vind ik ook leuk : )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het idee en de dubbele uitvoering is uit te drukken in één woord .... GEWELDIG!

    BeantwoordenVerwijderen