zaterdag 6 februari 2021

Rockanje in de winter

zaterdag 30 januari 2021

Ik ken haar inmiddels al ruim zesendertig jaar. Dat is heul lang en dat doet me beseffen dat ik al best heul oud ben. Net zoals ik me dat trouwens elke ochtend bewust ben, wanneer ik wakker word en mijn lijf uit bed en van de trap af takel. Maar dit ter zijde.


Zij wandelt graag. Ik wandel graag. We wonen zo'n vijfenveertig minuten autorijden bij elkaar vandaan. Dus dan komt het 'even-een bakkie-doen-bij-elkaar' in het gedrang. 


Voor ons werkt een wandel-date dan ook heel goed. Zij komt meestal met wat route suggesties, omdat ze voorwerk heeft gedaan over waar haar hond mee kan. We kiezen dan een locatie, rijden daar beiden afzonderlijk heen en treffen elkaar op een afgesproken parkeerplaats.


Rockanje. Dat was dit keer onze place to be. Een badplaats gelegen aan de Noorzeekust. Toeristisch druk in de zomer. Maar hé, het is nu winter. Zou het dan ook een andere beleving zijn?



Hierop zeg ik volmondig: ja. Geen druktes, geen overvolle straten en terrassen. Maar wel prachtige natuur.  *klik 


Begin van de middag startten we onze ontmoeting bij het bezoekerscentrum in het Heempark Tenellaplas. 
Het landschap is daar erg gevarieerd, met een heemtuin, dichte bossen en open vlaktes.
H
et is het startpunt van enkele fiets- en wandelroutes. We hadden gedacht de Berkenroute te gaan lopen, maar aldaar bleek juist die bewegwijzering verdwenen.


Op het wereld wijde web stond wel een routekaartje met daarop de bijbehorende knooppunten. 
We besloten het op die manier te gaan proberen en achteraf is dat een goed plan gebleken. De paaltjes en pijltjes waren goed te vinden en zo legden we zo'n acht kilometers af.


Waar het beginstuk fris was door de gure wind, waren we al snel warm gelopen. En vooral ook warm gekletst. 


Dat vind ik zo prettig aan wandelen. Gesprekken gaan makkelijk en bijna als vanzelf de diepte in en voor je het weet zit je midden in een warm en persoonlijk gesprek. Dat gaat toch anders als je bij elkaar op de bank zit. 


Terug bij de auto konden we lekkere warme chocomel, erwtensoep en een broodje to-go kopen. Een prima afsluiting van een fijne middag.


Ik kom er zeker nog eens terug, omdat ik nieuwsgierig ben naar de iets verderop gelegen route bij de duinen van Oostvoorne. Die loopt door een vogelgebied en langs vogelkijkschermen op de Brielse Gatdam. Dat lijkt me wel een goed plan voor tijdens het voorjaar.


Gezien de voorspelde code rood van morgen, vrees ik dat mijn geplande wandeling dan in het water - of de sneeuw - zal vallen. Ik ga hier in de buurt wel een blokje om.

4 opmerkingen:

  1. Ha Sjaantje,

    wat fijn!
    Zo'n "ouwe" vriendin, waar je gewoon lekker mee wandelt.
    Volgens mij zijn jullie trouwens nog harstikke jong.

    Zo'n gebied uitzoeken en daar dan afspreken.
    Ik vind het een top-idee. ga ik ook doen. Bedankt voor je tip.

    Fijne foto's!
    groetjes van Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk om zo samen zo'n wandeling te maken! En dit was duidelijk nog voor de sneeuwstorm!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heerlijk sjaantje wat hebben jullie genoten, ik denk als er sneeuw ligt nóg meer joh :-)
    gezellig samen kakelen en wandelen heerlijk het liefste wat ik doe.
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk zo'n "oud" contact. Mooie route. Prachtig die grote nesten.

    BeantwoordenVerwijderen