woensdag 21 maart 2018

Kruimeldief


In onze woonplaats en de wijk waar we wonen is een buurtapp actief. Er wordt veel op gepost dus ik had al snel de meldingen uitgezet. Want het merendeel betreft advertenties en daar ligt mijn interesse niet. Wél in de signaleringsfunctie, bij verdachte omstandigheden en gebeurtenissen. Dus zo'n twee keer per week log ik in en lees ik even bij.

Sinds twee dagen betreft het belangrijkste topic, verdwenen bierkratjes. Er wordt een jongen omschreven die lege kratten uit tuinen haalt en bij de buurtsuper het statiegeld gaat ophalen. Vanuit diverse straten zie ik berichten dat hij daar ook actief is geweest. Overal verdwijnen de bierkratjes.

Vanmiddag kijk ik uit het keukenraam en zie aan de overkant een jongen daar aan de tuindeur morrelen. Ik weet zeker dat hij daar niet woont en realiseer me tegelijk dat hij er uit ziet als een jonge twintiger, blond haar, blanke huid, donkerblauw klep-petje, spijkerbroek en korte blauwe jas. Precies zoals de app omschreef. Nog voor ik uitgedacht ben, geeft hij een rot zet tegen de deur die daardoor open schiet en loopt hij de tuin in. Ik denk direct: "Dat is hem!"

Ik ga op zoek naar mijn smartphone, omdat ik hem op de foto wil zetten wanneer hij de tuin weer uit zal komen. Maar vóór ik hem vind, komt hij al de tuin uit. Met in elke hand een krat bier.

Toen kwam de held in me naar boven. Ik vlieg naar de voordeur en loop op mijn sokken de straat op, hem tegemoet. "Hé, zet die eens gauw terug!"

Tot mijn verbazing zet hij de kratjes op de grond en loopt hij rustig weg.



Toch wel verbouwereerd kijk ik hem na, zet de kratjes terug in de tuin en inspecteer het slot van de deur. Afgebroken. Ik praat nog wat na met buren die het ook hadden zien gebeuren en ook de straat op waren gekomen. En ga dan weer naar binnen.

Het half uur dat daarop volgt, kijk ik regelmatig uit het raam. Om te zien of de buren thuis komen want dan kan ik ze informeren over wat er gebeurd is. Ik zie ze niet thuiskomen. Maar zie ook niet dat dezelfde jongen heel brutaal terugkomt, op zijn fiets. De buurvrouw had het wél gezien Hij parkeerde zijn fiets voor de deur, rende de tuin in en weer uit met één kratje, en fietste de straat uit.



Ik was flabbergasted. Dat ik dat nou niet zelf bedacht had, dat hij terug zou komen. Als een boemerang.

Gek genoeg voel ik me nu nog schuldig ook. Ik ben benieuwd welke meldingen er nog meer gaan komen, voor hij een keertje de verkeerde tegen komt. Mijn buurman lust hem rauw!

1 opmerking:

  1. Een brutaal mens heeft de halve wereld. Je moet het maar durven, gewoon weer terugkomen..

    BeantwoordenVerwijderen