dinsdag 27 mei 2014

Drama Queen

Ergens in zijn agenda zwierven twee opdrachten - zo'n je-weet-het-al-heel-lang-van-te-voren-ding. Helemaal genegeerd en vooruit geschoven.
Dus, ik herinnerde hem er af en toe aan en dan wimpelde hij het af. Tijd genoeg. Komt goed mam.

Maar. Toen moest er ineens (?) gepresenteerd worden.
Een ramp.
Hij loste het op door twee keer heel verleidelijk met zijn ogen te knipperen naar de juf.
Hij kreeg uitstel tot na de meivakantie.

Vervolgens werd het weer vergeten en had hij het ontzettend druk met gamen, naar Turkije gaan, buiten spelen en gamen.

Maar. Toen moest er ineens binnen 1 week productie geleverd worden. Op woensdag de presentatie en de maandag erna moest het werkstuk ingeleverd zijn.

De wereld verging. Dikke tranen. "Waarom zou ik er nu nog aan beginnen? Ik krijg het toch nooit klaar. En hoe moet ik dat nu allemaal nog uit mijn hoofd leren?"
Hoe moest het nu verder! Er moest een parlementaire enquete komen! Een referendum! Eurocrisis? Eurocrisissen zijn voor watjes - wij hadden hier een presentatie- en werkstukcrisis! Het was ONGEHOORD. Dit kun je NIET verwachten van kinderen.

Ik slikte mijn 'ik heb je toch gewaarschuwd' in. Negeerde hem een half uur volledig en liet hem nadenken over een oplossing.
Na dit effectloze drama had hij bedacht de juf een Email te sturen.



Het was weer eens wat anders. Hij had tenslotte ook gewoon weg kunnen lopen.
Maar ja. Het regende. En hij is dan wel driftig, maar niet dom.

Juf bedankte hem voor de mail, maar de data bleven staan. Uitstel had hij al gehad.
Hij liep de Avond4Daagse en ervoor en erna was hij aan het werk. Oefende.

Ik vond dat hij het toch verdomd snel onder controle had. Maar hij niet. Het ging hem NOOIT lukken om een voldoende te halen.



Woensdag na school liet hij me een papier zien met een grote 6 er op. Zijn cijfer. Ik zag zijn pretogen en wist dat er meer kwam en ja hoor. Hij draaide het papier om.

Kind kind. Wees toch niet zo onzeker. Vertrouw toch meer op jezelf. Je hebt het al zo vaak laten zien dat je álles aan kan.

De rest van de week en het weekend werkte hij heel ijverig aan zijn werkstuk en ook dat kon op tijd ingeleverd worden.



Goed gedaan jongen. Deze week heb je je vrije tijd terug.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten