woensdag 26 september 2012

De essentie van nu

Zomaar wat overpeinzingen.
 
Vanaf het moment dat je geboren wordt, gaat iedereen in je omgeving er van uit dat je een lang leven te wachten staat.
Zodra je ouder wordt en het besef van ‘het leven’ beetje bij beetje tot je doordringt komt dat besef ook bij jou terecht.
Wanneer je een tiener bent ‘geloof je het allemaal wel’, je ‘doet het zometeen’, ‘het leven duurt nog lang’, ‘er is nog zoveel tijd’.
Zo was ik tenminste als tiener. Mijn leven bestond uit school, sport, uitgaan, werken want dan had ik geld.
De rest van je leven gaat voorbij, beslissingen die je neemt zijn op dat moment wel belangrijk, maar voor mij als tiener zag ik de belangrijkheid er nog niet van in. Ik zag niet in dat elke beslissing die ik maakte een golf in mijn leven teweeg zou brengen en dat sommige golven tegen een stel rotsen kletterden en daardoor stopten. Of dat sommige golven maar bleven golven en dralen.
 
Hoe ouder ik word, hoe meer ik besef dat het leven niet meer en niet minder is dan het NU.
Wat ik NU doe, heeft effect op morgen, overmorgen of misschien wel mijn hele verdere leven.
Wat ik NU zeg, is iets wat ik moet nakomen.
Wat ik NU maak, is in de toekomst een herinnering van een tijd waar ik aan terug kan denken.
Wat ik NU leer, neem ik mee voor de rest van mijn leven.
Wat ik NU aan anderen leer, kunnen ze mee nemen voor de rest van hun leven.


Voor mij is NU belangrijker geworden.