zaterdag 15 mei 2021

Maak kennis met Gijs Giraf - deel 1

Kijk. Dit is hem. Gijs. Gijs Giraf, alias Griekse Gijsje. In koekvorm wel te verstaan.

Ik wil je graag vertellen over het ontstaan van deze koekjes. Maar ik waarschuw vooraf: het is best een lang verhaal. Daardoor komt het in delen.

Gijs Giraf. Hij is ontsproten aan het creatieve artistieke brein van Marijn, een Belgische schone. 


Sinds de jonge leeftijd van haar zoons tekent en schildert ze Gijs. In allerlei (verkleed)kleren, in verschillende herkenbare situaties. 


Vrolijk, kleurrijk, humoristisch en aandoenlijk. Want 
Gijs is lief, leuk en grappig.

~ De originele Gijs is geel met bruine vlekken ~


Ze maakte posters, schilderijen klein, groter en enorm groot. Ze beschilderde stenen en glaswerk.


Ansicht- en kerstkaarten, fruitschalen en grote kisten. 


De eetzaal van een basisschool in haar woonplaats kreeg beschilderde muren. Maar ze werkte ook met enorm veel passie en plezier aan allerlei andere muurschilderingen. 


Zelfs in New York en op de Berlijnse muur verscheen Gijs.


In mei 2017 startte ze een crowdfunding, omdat ze graag een prentenboek over Gijs uit wilde brengen. De donateurs hadden het streefbedrag snel voor elkaar. Van haar jeugdvriendin Yvonne kreeg ze hulp bij alles wat te maken had met de opmaak van het boekje en bij het contact met de drukker.


In juli van dat jaar zag 'Later als ik groot ben...' het levenslicht. Gijs Giraf werd wereldberoemd in Achel en omgeving. 


Van een vriendin kregen haar - toen nog jonge kinderen - een gehaakte versie van Gijs. Ze sjouwden hen overal mee naar toe en ze kletsten hen de oren van hun katoenen koppie.


In januari 2019 startte ze een project. Op de social media accounts van Gijs Giraf verscheen de volgende tekst:

'Alle kindjes hebben een knuffel nodig. Om lekker mee te kunnen gaan slapen. Om mee op avontuur te gaan. Om goede gesprekken mee te hebben. Knuffels zijn belangrijk...voor alle kindjes. Daarom start Gijs Giraf een actie voor Movement on the ground *klik , een organisatie die bootvluchtelingen helpt op Lesbos.'

- *klik Lees hier wat Movement on the ground schreef over het Gijs-project - 

Ze deed een oproep aan hakend België en Nederland om voor de vluchtelingenkindjes en hun Griekse vriendjes Gijsjes te haken. Miriam van Schijndel had hiervoor een patroon *klik uitgeschreven, dat gratis beschikbaar werd gesteld. Iedereen werd uitgedaagd en tegelijkertijd vrij gelaten om er een eigen draai aan te geven. Dus hij mocht roze worden, maar ook groen of pimpelpaars. Een piraat of een danseresje. Met een lijf vol vlekken òf hartjes.

Ze wilde graag dat zoveel mogelijk kindjes een eigen unieke girafje zouden krijgen om mee te knuffelen, kletsen of mee op avontuur te gaan. Zo wilde ze bereiken dat ieder kind zijn of haar giraf in een grote stapel zou herkennen. 


Het bericht werd meer dan 42.000 keer gedeeld. 


En het leverde lieve en hartverwarmende reacties op. 


Maar bovenal veel toezeggingen.


In april 2019 zijn Marijn en Yvonne met een karrevracht van 540 gehaakte Griekse Gijsjes naar Amsterdam gereden. Movement on the ground heeft deze daarna samen met andere hulpmaterialen op transport gezet naar een vluchtelingenlamp op Lesbos.


In juni en juli van dat jaar zijn ze uitgedeeld aan kindjes daar. Zowel aan vluchtelingen als Griekse kindjes, want alle kindjes tellen.


In die tijd stuitte ik via internet op de oproep om Gijsjes te haken. Want ik was toen zelf ook 'druk' met haken van kleine diertjes. Ik had er inmiddels twee - een muisje en een kat - en het leek me leuker om door te haken, en het dan niet bij mij thuis te hoeven laten verstoffen.


Ik dook ook in het Instagram account 
- @gijs_giraf - en las daar dat Marijn de Gijsjes in Amsterdam had afgegeven tussen twee chemokuren door. 


Hier begon voor mij een periode waarin ik haar niet meer los kon laten. Over het hoe en waarom vertel ik de volgende keer verder.

Tot zover, bedankt voor het lezen. En mocht je haken leuk vinden, overweeg eens om óók een Gijs te maken. Ze worden nog steeds ingezameld voor een volgend transport. Ik heb eventueel genoeg katoen in allerlei kleuren om beschikbaar te stellen. En ik wil ze ook voor je verzenden als ze klaar zijn. Laat het me weten!

16 opmerkingen:

  1. Wat er toch mooie dingen groeien en gebeuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw! Mooi project. Ik kijk nu al uitnaar het volgende deel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi bedacht is dat. En wat een lieve Gijsjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. :-) geweldig wat een gaaf blog diana, wat mooi, er vinden zoveel mooie acties overal plaats, de wereld is aan het veranderen voel jij dat ook, en je koekies.... zijn supertof :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over die koekjes volgende keer meer...ik ben er ook best trots op.

      Verwijderen
  5. Ha Sjaantje,

    wat een ontzettend leuke giraf! Gijs Giraf!
    Misschien ga ik er ook eentje maken... heb er best wel zin in.

    Mooi blog!


    groetjes van Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, leuk Marlou. Ze komen zó goed terecht en zijn ook echt leuk om te maken. Ik ben benieuwd...

      Verwijderen
  6. Wauw, wat een bijzonder verhaal. En wat een prachtige koekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, dank je wel. Meer over de koekjes komt in deel 2.

      Verwijderen
  7. Ook Marijn had een hart van goud. Hoe kan het toch dat zulke mooie mensen zo jong overlijden. Een pracht aktie. Als ie nog loopt dan ga ik aan de slag met het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ja ja ja! Hij loopt zeker nog. Er is een nieuw verzameladres in België bij gekomen en het Nederlandse adres is onveranderd. Dat is van de vriendin van Marijn die de stichting over heeft genomen. Ik zou het fantastisch vinden als je een Gijs wilt maken.

      Verwijderen