woensdag 2 oktober 2019

Malteser koek

Hij vroeg al wéken of ik weer van die koekjes met glazuur wilde bakken. Nou wilde ik dat wel, maar ik merkte dat ik het uitstelde en nog meer uitstelde. Waarom? 

Ik ben nog niet zo handig met het netjes spuiten van het glazuur. Dus het hele proces van deeg maken tot het uiteindelijke koekje kost me nogal wat tijd. En daar heb ik even niet zoveel van, omdat door mijn fysieke gekwakkel het gewone leven meer tijd kost dan anders.

Toen stuitte ik ergens, en ik weet al niet eens meer waar, op dit recept voor iets lekkers.
En dan met de belofte dat het zó klaar is en toch erg lekker. Nou, als dàt geen win-win is?

Het is een malteser cake, hoewel ik het geen cake maar liever koek zou willen noemen.


Dit heb je nodig:

- zakje van ± 192 gram Maltesers
- 100 gram melk chocolade
- 100 gram pure chocolade
- 100 gram roomboter
- 3 eetlepels stroop
- 120 gram biscuitjes

- ovenschaal of bakblik

 

Je begint met het in een pan, op een laag vuurtje, smelten van de chocolade, boter en stroop.


Blijf roeren, tot het geheel goed gemengd is.


Breek de biscuit in kleine stukjes, doe het bij het mengsel en roer het goed door elkaar. 


Net zolang tot de biscuit bedekt is met chocolade.


Voeg nog 100 gram Maltesers toe. Roer ze er kort doorheen. Niet te lang ,want dan smelten ze en dat is niet de bedoeling.

Zorg dat je het bakblik, bedekt met een laagje vershoudfolie, klaar hebt staan. 
Giet daar het mengsel uit de pan in. Verdeel de rest van de Maltesers er boven op en druk ze stuk voor stuk een beetje in het mengsel.


Dek het geheel af met nóg een laagje folie. Zet het dan voor een aantal uren in de koelkast. Het geheel moet weer stollen, zodat het in brokken te snijden is.


Het maken is hiermee klaar. Geen oven komt er aan te pas. Het geduld hebben tot het stevig genoeg is, is misschien nog wel het lastigst.

Achteraf bleek mijn blik iets te groot (18 x 20 cm). Door de verdeling over de bodem, werd de laag niet zo dik. Tijdens het snijden ging het daardoor brokkelen en kon ik er geen mooie stukken van maken.

De lekkerbekken hier in huis hadden daar geen enkel probleem mee. Want echt, het was héérlijk! En met een lepel komen de brokjes ook daar waar je ze hebben wilt. Maar ik raad je dus wel aan een wat kleiner blik te gebruiken.

En, ga jij het ook eens maken?

9 opmerkingen:

  1. ziet er keilekker uit sjaantje,
    ze kraken zoals ze smaken wil ik wedden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Om je vingers bij af te likken! Wat ziet dat er verrukkelijk uit. Of ik het maken ga...? Ik denk het niet. Mij te lekker! Ik vrees dat ik mij dan niet beheersen kan. En ook zonder lepel komt het vast daar waar ik het NIET hebben wil ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Sjaantje,
    wat fijn, dat je toch nog een geschikt recept hebt gevonden!
    Zie er lekker uit...
    Of ik het ga maken?
    Misschien wel ja!! Na de vakantie...

    Groetjes en tot over en week of 2,
    Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk recept. Ik ga het eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het bijzonder dat je geen oven nodig hebt. Ik ga het recept zeker noteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk om op je vorige blog foto's te zien van jullie tuin en wat ziet het er leuk uit. Ik ben zelf ook alvast voor volgend jaar een plan aan het maken en nu al verzinnen wat eruit moet en wat verplaatst moet worden. Ik wil meer blauw in de tuin. op vakantie best veel inspiratie opgedaan.
    en tja wat je recept betreft; als ik iets maak moet het zonder suiker of een piepklein beetje speciale suiker.
    Ga morgen denk ik weer appeltaart maken.
    fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het ziet lekker uit Saantje. Geen oven gebruikt. Dan is heel makkelijk om te doen. Groetjes, En fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb deze wel eens gehad! Een vriendin had 'm gemaakt maar vond 'm te zoet. Geen probleem voor mij uiteraard, haha, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen