dinsdag 18 maart 2014

Hij moet een middelbare school kiezen

januari, februari, maart 2014

Nu Jongste, onze 11-jarige, in groep acht zit, nadert het moment dat hij een middelbare school moet kiezen.


In de praktijk betekende dat, dat wij samen met zijn juffie een selectie maakten van scholen waaruit hij mocht kiezen. Zijn toetsen op school verraadden veel mogelijkheden, zijn gedrag op school liep niet altijd parallel. We kwamen uit bij een voorkeur voor kleinere HAVO / VWO scholen, plus op aanraden van juffie ook een uitstapje naar het Gymnasium.


~ Informatieavond op Spieringshoek ~
Als ons gevraagd wordt hoe het met Jongste gaat, zeggen we 'Goed'. We proberen dan duidelijk te maken dat de meeste dingen in het leven tegenwoordig eigenlijk altijd wel goed gaan, omdat hij gezegend is met een gezonden dosis positivisme, snappertjes, levenslust en humor. En omdat hij gewoon een goeie jongen is. Met streken, dat wel.


~ Informatieavond op Het Vos ~ 

Er is één ding dat altijd problematisch is geweest: zijn gedrag in groepen. Maar het laatste jaar heeft hem getransformeerd tot een acceptabele leerling in groep acht.



~ Informatieavond op het Groen, bij Mickey ~

Nou, in die situatie zitten we nu. Wat ons betreft is de beslissing 'HAVO' al wel genomen.

Een jaar geleden leek een overgang naar welke school dan ook een hindernis van flinke proporties, nu twijfelen we alleen nog maar over de grootte van de school.


~ Op weg naar de eerste CITO-dag ~

We zijn er bijna van overtuigd dat hij op een grote middelbare school een gerede kans maakt letterlijk én figuurlijk de weg kwijt te raken. Daar kan hij zich wellicht onbespied verliezen in bezigheden die hem vast en zeker interessante ervaringen opleveren, maar geen voldoende op zijn rapport.



~ Open Dag bij Schravenlant, bij muziek ~

Dus dienen we gedrieën een school te kiezen waar op hem gelet wordt. Maar ook weer niet te veel, want die acht jaar heeft hij nu ruimschoots vol gemaakt. Nieuwe rondes, nieuwe kansen.



~ Met hulp van Marleen, bij Scheikunde ~ 

Maar hij mag dan veel geleerd hebben het laatste jaar, in elk opzicht, zelfdiscipline is bij lange na nog geen eigenschap die hij de zijne mag noemen. En om te zeggen dat hij de zaken echt op een rijtje heeft, zou te ver voeren. 

~ Bij Natuurkunde ~

"Wes, ga naar boven, poets je tanden en doe daarna je jas en je schoenen aan", zeggen we dagelijks.
Hij zal naar boven gaan, maar voor hetzelfde geld loopt hij zijn eigen kamer binnen en begint daar een kaarttruc te oefenen. Als hij wél de badkamer binnengaat, dan is het zeer de vraag of hij na het tandenpoetsen nog weet wat de andere twee dingen waren die hij moest doen.

~ Wat geleidt wel en geen stroom ~

Maar het kan ook zijn dat hij alle drie de opdrachten vergeet en in de badkamer een studie begint te maken van het nagelknippertje dat daar ligt.



~ Bepalen van Soortelijke Massa ~

Zo zal het zonder begeleiding ook op school gaan, vrezen wij. Hij zal figuurlijk aan de hand genomen moeten worden en steeds zal hem verteld moeten worden wat hij moet doen.
Dan pas zal hij ook echt zijn opdrachten uitvoeren. Goed en met plezier, dat dan weer wel.




Met dat gegeven moeten we dus rekening houden bij de schoolkeuze.


~ Open Dag bij Spieringshoek, met Linde ~

Hij had zijn zinnen gezet op Spieringshoek, de school waar veel bekenden van hem en zijn broer op zitten.

Een enorm grote en prestatie school, met 13 nieuwe eerste klassen. 
Gelukkig is hij bereid verder te kijken en bij nog vier scholen bezoeken we de informatie avonden.


~ Open Dag bij Het Groen, bij Scheikunde ~

Hij beoordeelt en selecteert op zijn manier. Wij op de onze. Wij letten op inhoudelijke dingen, hij voornamelijk op de vormgeving en de kortste roosters c.q. minste vakken.

Zo vallen er twee scholen af.

Na de CITO periode gaan we nog naar drie Open Dagen. Die zijn aan hem zéker besteed. Hij slurpt alles op, wil overal aan meedoen en we brengen er uren en uren door. Het is zéker goed voor zijn beeldvorming.
Als we bij zijn Spieringshoek naar buiten lopen, schudt hij zijn hoofd.
"Nee hoor, dit wordt hem niet. Ik voel me hier gewoon niet prettig". 



Zaterdag gaat hij zich in laten schrijven bij het Lyceum Schravenlant. Met een prima CITO score op zak en vol overtuiging dat dit zijn nieuwe school moet worden.