maandag 2 mei 2011

Cultuur snuiven

18 april 2011

De Keukenhof? Dat is toch alleen voor toeristen?


Ik had ineens sterk het idee dat het ook iets voor mij was.


Want weet je, wij hebben De Euromast, Efteling, Elfstedentocht, Kinderdijk, Afsluitdijk, Spido en Madurodam.


En Blijdorp, Schiphol, Volendam, Deltawerken, Westerbork en Madame Tussauds.


Maar we hebben ook De Keukenhof en dáár was ik nog nooit geweest.


Dus zocht ik een maatje en zonder veel moeite vond ik haar.


En dus gingen we.


Te midden van héél veel Duitsers, Japanners en andere toeristen brachten we een heerlijke mooie maandag door tussen heel veel geur en kleur.


We onderhandelden in de trant van: we make picture of you, you make picture of me.
Het resultaat is tenenkrommend en toch koester ik het plaatje.


Als ik er naar kijk, kan ik zo het gevoel oproepen van toen ik daar rondliep.


En als ik een beetje mijn best doe, ruik ik weer die alom aanwezige geur van bloemen.


Echt, als ik een kat was, ging ik nu spinnen :-)


Dat hebben wij Hollanders toch mooi voor elkaar, niet dan?


Toch was er die dag ook 1 moment waarop ik me vreselijk schaamde voor een Hollander.


We zaten er even doorheen en hadden enorm behoefte aan een zitplaats mét cappucino.


R. vond de zitplaats en ik meldde me voor de cappucino bij een barretje.


Ik had 3 klanten voor me en achter de bar deed een ogenschijnlijk 60+er vriendelijk zijn best om ons weg te werken.


Achter me schoof een man aan. Van het type- hmmm, leuke vent.


Na een minuut of wat, met nog 2 klanten voor me, begon hij met zijn vingers op de bar te trommelen. En onrustig heen en weer te ijsberen.


Met nog 1 klant voor me, kwam- ik denk zijn vriendin aangelopen, om heel vrolijk te melden dat zij al een zitplaatsje had gevonden.


Je zou toch zeggen: daar knapt een mens van op.


Maar bij onze Landgenoot werkte dat anders.


Er ontspon zich namelijk het volgende gesprek:
"Heb jij een idee hoeveel mensen hier vandaag op het park rondlopen?"
"Uhh, nee hoezo?"
"Ik denk zo'n honderdduizend. En dan zetten ze de enige bejaarde die ze hebben hier achter de bar!"


En dan moet je bedenken dat de man in kwestie op 50 centimter afstand stond, ook gewoon Hollander was én de enige die de cappucino-machine mocht bedienen.

Mooi dat ik mijn tent direct gesloten had.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten