zondag 14 november 2021

Vroeger was alles beter.


Zo'n anderhalf jaar geleden ben ik begonnen met vaker bakken. Dat deed ik soms ook 's morgens ver voor zes uur. Omdat ik toen slecht sliep en wel veel energie had.

Op één van die dagen vroeg ik uit balorigheid via social media of iemand misschien ook een baksel wilde? Daar reageerden mensen op en zó ontstond er een leuk éénmalig project.


Ik bakte alles in mijn kleine oventje. Eén baksel tegelijk.

Inmiddels ben ik wat verder gevorderd in mijn ervaring en heb ik mezelf ook geschoold op het versieren van koekjes. Het kan jullie niet ontgaan zijn.


Ook heb ik nu een grotere oven. Oh nee, ik heb nu twee grotere ovens. Waarmee ik acht bakplaten tegelijk kan verwarmen.

Zo ontstond het idee om bij enige belangstelling de bak-actie weer eens te herhalen. Gevoed door verschillende verzoeken, prikte ik een datum. Nog voor het weekend om was besloot ik een streep onder het aantal aanmeldingen te zetten. Dertig boterkoeken en ijzerkoekjesboterkoeken. Dat is wel even genoeg.


De boodschappenlijstjes liggen klaar. Negenentwintig pakjes boter. Negen pakken basterdsuiker. Vierhonderdenvijftig gram kaneel. Drie balen van twee en een halve kilo bloem.


Ik bestelde alvast vijf boterkoek-bakblikken, met snijmes. Zo ongeveer als de drie die ik al jaren en jaren in huis had. Ze zijn niet zo makkelijk te vinden. Uiteindelijk vond ik ze van het merk Patisse.
De recensies waren niet allemaal even goed. Zo zou het mes zwak zijn en niet goed de koek uit het bakblik snijden. Maar een andere keus vond ik niet. 

Ik haalde ze woensdag op en heb er de afgelopen dagen twee keer mee proef gebakken. Conclusie: waardeloos. Van alles geprobeerd. Maar het materiaal is zó dun dat het mes flink is verbogen in het blik, de buitenrand verkruimeld achterbleef en grote delen van de halve bodem niet losgesneden werden.


Niet te doen dus. Vanmiddag bracht ik ze terug. Dan maar niet.

Jammer is het wel. Het is waar: vroeger was alles beter, Nou ja, misschien niet alles, maar zeker wél de kwaliteit van de boterkoekbakblikken.


Dus heb je nog zo'n degelijk exemplaar bij jou thuis in de weg liggen, of bij je (schoon)moeder...en wil je er afstand van doen...voor het bedrag van de nieuwprijs (€6,39) neem ik hem graag van je over.

10 opmerkingen:

  1. Het zou zomaar kunnen dat ik nog zo'n bakblik heb .... maar wellicht heb ik het al aan je gegeven? ALS ik het nog heb, ligt hij waarschijnlijk in de schuur, in de een-na verste hoek wanneer je binnenkomt. Wellicht Gabriëlle vragen of ze wil kijken. Waarschijnlijk is ze weer woensdag in mijn huis ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk ook dat dit 1 van de 3 is die ik heb. En de 2e is van mijn schoonmoeder.

      Verwijderen
  2. ha Djaanyje,

    wat ben jij lekker bezig.
    Mijn moeder werd waarderend: "Mina Bakgraag" genoemd.
    Nou... jij mag die naam ook met ere dragen.

    Ik zal voor je kijken bij de kringloop.

    Succes enne... vooral doorgaan!
    X, Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wie weet vind je eens iets. Zou leuk zijn. Hier liggen zelden bakvormen bij de kringloop. Ik kijk wel altijd.

      Verwijderen
  3. Wat een gebak zeg. Mooi dat je er zoveel plezier aan beleeft.
    We kochten laatst een nieuwe ijsschep. Niet te doen helaas, zulke slechte kwaliteit. Terugbrengen wordt hem niet want dan moeten we helemaal naar Zeist en da's ook zo wat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat kost je dan meer aan tijd en benzine. Ik had mazzel. Vond 'm online, maar kon het ergens in de stad ophalen én ook weer inleveren. Maar inderdaad, waardeloos slechte kwaliteit.

      Verwijderen
  4. Ik vind het zo leuk hoe dit bakken zich bij jou ontwikkelt! Heeft de coronacrisis hier nou ook mee te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor. Dat en een andere baan waardoor ik nu meer uren werk, maar toch meer (hele) vrije dagen heb. Ik heb gewoon meer tijd te besteden en heb dit besteed aan meer tekenen en vaker bakken. En minder bloggen, dat ook ;-).

      Verwijderen
  5. Oe ijzerkoekjesboterkoeken is dat gebaseerd op de Vlaardingse?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, helemaal. Het lukt me niet om met de plaat fatsoenlijke koekjes te bakken. In deze vorm lukt het wél en is het ook heerlijk.

      Verwijderen