donderdag 18 juli 2013

Afscheid

Dagelijks voltrekken zich drama's. Vaak ben ik daar niet bij betrokken, maar gebeurt dat in de wereld ver bij me vandaan. Komt het tot me via de media.
Volksdrama's bijvoorbeeld. Maar ook persoonlijke drama's.
Als dit erg dichtbij komt gaat er een schok door je leven, door je agenda, door je hersenkamers en dwars door je hart.
Vandaag combineerde dit alles zich. Via de media hoorde ik van een persoonlijk drama uit de wereld om me heen.
Een afscheid.


Afscheid is het thema van deze laatste weken.
Geen persoonlijke drama's, verre van dat gelukkig, maar wél afscheid.
Dat hoort nu eenmaal bij deze periode van het jaar.


We nemen afscheid van onze leidinggevende.
Van schoolgenoten die doordat ze de MAVO niet halen, overgaan naar een andere locatie.
Van de groep 8 klasgenoten.
Van een mentor die precies de goede snaar weet te raken.
Maar ook van een juffie die niet heeft gezocht naar de snaar en hem dus ook niet gevonden heeft.
Van alle groep 8-ers van de school.
En van de ouders die met hun jongste telg voorgoed van het schoolplein verdwijnen.
Ook van de juf die de afgelopen 5 jaar directeur van onze basisschool is geweest.

~ Een geborduurde afscheids-zakdoek ~

En van diverse schoolactiviteiten, omdat ik er klaar mee ben.
Bovenal heb ik het laatste schooljaar afscheid genomen van de school waar we zo'n 10 jaar geleden met volle overtuiging binnen liepen.
De school is er nog en volgend schooljaar zijn wij er ook nog, maar er is veel gebeurd onderweg.
Ik heb afscheid moeten nemen van de gedachte dat het kind hier centraal staat, dat er vanuit het hart onderwijs gegeven wordt, dat kinderen individueel begeleid worden, zonder onderscheid, dat iedereen uitgedaagd wordt het beste uit zichzelf te halen, dat iedereen zich hier veilig moet kunnen voelen, dat ouders en leerkrachten elkaar aan kunnen vullen en zo samen kunnen werken.


Er is veel negativiteit en verschil in inzicht. Ik kan er slecht tegen.


Er was een Rode Loper Processie. Iedereen die afscheid nam mocht er overheen.
Eerst de directeur. Toen de 4 kinderen die van school gaan omdat ze naar elders verhuizen.
Afsluitend alle huidige groep 8 leerlingen.
Ze werden allemaal uitbundig uitgezwaaid door de héle school.


Allemaal.
Behalve de leerlingen waarvan de ouders hadden besloten hun kinderen via een andere basisschool hun loopbaan te laten vervolgen. Zij mochten niet over de Rode Loper.
Geen groots afscheid voor hen. Verstoten? Ik kan het niet rijmen met de Christelijke gedachte, die hier altijd het uitgangspunt is.


Ik kan er écht niet tegen. En heb reuze spijt dat ik dit hele Rode Loper Plan een paar weken terug bedacht.