zaterdag 11 mei 2013

Voor Moederdag

Het is bijna Moederdag, en ik kijk er niet speciaal naar uit.
Dat deed ik wél toen ik me nog verheugde op de zelfgemaakte knutsels en de armen om mijn nek. De jongens konden niet wachten om me te geven waar ze aan hadden gewerkt.
Maar die tijd is niet meer.
Sindsdien vind ik het maar commercieel gedoe. Ik ben er niet eens zeker van of ze hier in huis wel weten dat het morgen Moederdag is. Dat geeft helemáál niet.

Ze hàdden het kunnen vragen: 'Wat wil je het allerliefste?'. Maar ze deden het niet.
Als antwoord zouden ze waarschijnlijk een ding verwacht hebben. Een apparaat, een voorwerp, iets dat je in je handen kunt houden nadat je het hebt afgerekend. Ik zou het niet gezegd hebben.

Want wat ik het allerallerallerliefste wil kun je niet kopen. Ik wil het allerliefste dat ze opgroeien tot goede, gelukkige mensen. Mensen waar je van op aan kan.

Ik wil dat ze de ruimte nemen om te zijn wie ze zijn, en dat ze iedereen die ze tegen komen datzelfde recht geven.

Ik wil dat ze om hulp vragen als ze het nodig hebben, en dat ze helpen als ze dat gevraagd wordt.

Ik wil dat ze voor altijd elkaar's vrienden blijven, precies zoals ze (meestal) nu zijn.

Ik wil dat ze hard werken, voor en aan alles wat ze willen bereiken, want het leven is kort en je moet het alles geven wat je hebt.
 

Ik wil dat ze zich klein voelen als ze naar een zonsondergang staren.

Ik wil dat ze leren koken, wassen en met geld omgaan.

Ik wil dat ze nieuwsgierig blijven.

Ik wil dat ze zich af en toe realiseren hoeveel mazzel ze hebben.

Ik wil dat ze liefhebben, ook al betekent dat dat ze gekwetst moeten worden.


Ik wil dat als ze het verkloten, en dat zal nog heel vaak gebeuren, ze dan ook verantwoordlijkheid nemen om op te ruimen wat ze hebben aangericht.

Ik wil dat ze weten hoe fantastisch ze zijn, vol fouten en vol talenten en absoluut uniek in de wereld. Net als alle anderen.

Ik wil dat ze kiezen voor wat goed is.

Ik wil dat ze weten dat ik mijn leven voor ze zou geven, iedere minuut van iedere dag van iedere week, als dat ze zou helpen.

Ik wil dat ze gelukkig worden.


Oh.
En koffie in bed.

Ja. Dat zou ook leuk zijn.