vrijdag 11 maart 2022

De Kanjerketting en het Bloemenkraal-koekje


Het is stil hier op mijn blog. 
Daar is geen bijzondere reden voor.

Geen persoonlijke problemen, zorgen of andere dingen die mijn aandacht vragen. Er is natuurlijk genoeg in de wereld aan de hand. Daardoor kijk ik momenteel niet meer dan één journaal per dag, omdat ik er hartkloppingen van krijg en ongerust ben over de ontwikkelingen en afloop. Maar dat is niet wat me van schrijven afhoudt.

Dat is meer een kwestie van tijd. En prioriteit.

De vrije tijd die ik heb wordt namelijk helemaal in beslag genomen door 'wandelen' - voor mijn gezondheid - en mijn nieuwste hobby 'koekjes decoreren' - voor mijn ontspanning -.

Dat laatste is behoorlijk tijdrovend, door het hele proces van deeg maken, bakken, royal icing maken en kleuren, decoreren, drogen, inpakken en bezorgen of verzenden. Maar zó ontzettend leuk om te doen. Dankzij het enthousiasme van anderen liggen er altijd wel twee of drie verzoekjes op me te wachten.

Daardoor is het schrijven een beetje weg gezakt. Maar hé, vandaag ben ik er weer eens.


Omdat ik jullie deelgenoot wil maken van de bijzondere opdracht die ik vorige week kreeg. En omdat ik graag de Kanjerketting onder de aandacht wil brengen, omdat ik het zo'n mooi gegeven vind.

Kennen jullie de Kanjerketting? Ieder jaar krijgen zo'n zeshonderd kinderen in Nederland de diagnose kanker. De behandeling van kinderkanker duurt lang en is heel zwaar. Om kinderen met kanker te steunen heeft de Vereniging Kinderkanker Nederland in 2006 de Kanjerketting ontwikkeld.


Een kind krijgt de Kanjerketting vlak na de diagnose. Hij begint altijd met de kraal van het anker, het symbool van hoop, en zijn of haar naam. Elke Kanjerkraal is met de hand gemaakt van gifvrije fimo-klei en staat voor een bepaalde behandeling, onderzoek of gebeurtenis. 

Zo zijn er kralen voor een chemokuur, bestraling, prikken, een scan, haarverlies een super goede dag, ambulancerit, opname, narcose, een vreselijke rotdag, een operatie, verblijf op de intensive care enz. 

Momenteel zijn er ongeveer 45 zorgvuldig gekozen verschillende kralen  *klik om alle verschillende kralen te zien en jaarlijks komen er 3 kralen bij. Meestal naar een idee van de kinderen, waar veel vraag naar is.

Kinderen met kanker rijgen deze Kanjerkralen tijdens hun behandeltraject aan een ketting. Die ketting, de Kanjerketting, vertelt dus hun persoonlijke verhaal en wat ze allemaal meegemaakt hebben. Zo steunt deze ketting de kinderen, is het een lichtpuntje tijdens de zware behandeling en ook een tastbare herinnering.

Nu dan terug naar de koekjes. Vorige week nam de moeder van Twan contact met me op via één van mijn Instagram accounts @troostkoekjes. Dit dappere binkie kreeg ruim twee jaar geleden de diagnose Leukemie. Hij moest toen nog twee jaar worden. Als gezin hebben zij ongelofelijk veel meegemaakt. 

~ De Kanjerketting van Twan telt inmiddels bijna 900 kralen ~

Buiten al het behandelgeweld heeft Twan veel complicaties gehad tijdens zijn behandeling. Iedereen zal zich voor kunnen stellen wat een impact dit heeft.


Maar volgende maand krijgt Twan de laatste kraal aan zijn ketting. De bloemenkraal. 
Een moment waar enorm naar uitgekeken wordt. Deze bloemenkraal staat voor het afronden van de hele behandeling en het feit dat de ziekte weg is. Hiermee wordt dus een intense en emotionele periode afgesloten. 


Zijn moeder vroeg me of ik bloemenkraal-koekjes kon en wilde maken. Zodat broer Bram van zeven jaar, deze met nog andere presentjes uit kon delen tijdens zijn spreekbeurt op school. 


Een spreekbeurt over de Kanjerketting. 


Daar hoefde ik niet over na te denken en afgelopen zondag heb ik ze afgeleverd. Ik vond het een eer om ze te mogen maken.


Het geld dat ik ervoor kreeg heb ik vandaag als donatie overgemaakt naar de Kanjerketting. 


Alle kinderen krijgen de ketting en kralen namelijk gratis, maar om dit te kunnen (blijven) doen is men volledig afhankelijk van donaties. Ze zijn niet verkrijgbaar in de handel en worden exclusief voor de Vereniging Kinderkanker Nederland gemaakt. Gemiddeld kost een Kanjerketting €335. De totale kosten bedragen €210.000 per jaar. Omdat ik vind dat dit voor elk kind beschikbaar moet blijven, steun ik van harte dit kleurrijke initiatief.



13 opmerkingen:

  1. Dat heb je mooi geschreven en heel erg fijn dat je koekjes mocht bakken voor Bram. Hij heeft in al die jaren ook heel veel mee moeten maken door zijn zieke broertje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het precies. Ik had ook speciale naam-koekjes voor Bram mee gestuurd.

      Verwijderen
  2. Mooi dat je dit doet, Diana!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, wat een bijzonder mooi gebaar en verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kleine moeite en ik vind het een prachtig doel, die Kanjerketting.

      Verwijderen
  4. De koekjes zijn echt prachtig. En wat een geweldige gedachte achter die ketting zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ha lieve Sjaantje,

    inderdaad long time no see... hier op het blog.
    Maar ik heb je wel gevolgd op de social.

    Die koekjes van jou...
    Die zijn geweldig!
    Ik ken niemand die dit kan doen en zo mooi en zo scuur.
    Ik geef je een VET compliment!

    Heel veel liefs van Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Reacties
    1. Dank je wel. Ik vind de Kanjerketting ook een heel mooi en bijzonder gegeven. Zó steunend voor alle kinderen...

      Verwijderen
  7. Wat een verhaal met een gouden randje. 900 kralen, wat een zware tijd geeft dat weer. En wat bijzonder om daar koekjes voor te mogen bakken en nog mooier om de opbrengst dan te doneren. Ik ga zeker even kijken op de site. Stoer van grote broer Bram om er een spreekbeurt over te houden. Zijn jonge leventje heeft ook heel wat te verwerken gehad. En nu op naar een mooi zorgenloos leven voor Twan en zijn familie. Dat hebben ze dubbel en dwars "verdiend"!

    BeantwoordenVerwijderen