maandag 6 november 2017

Doornroosje


Game- en slaaptijd. Eeuwig terugkerende onderwerpen in Huize Schuurmans.

We hebben er afspraken over. Zó laat kom je uit The Mancave. Zó laat ben je in je slaapkamer om je voorbereidingen te treffen voor de nacht en morgen. Zó laat gaat het licht uit.

Uit alle macht probeert hij ze altijd te ontduiken. Of ze opnieuw ter discussie te stellen. Of ze te rekken.

Mijn geduld is op. Ik word inmiddels doodziek van die herhalingsgesprekken.

Zojuist. Hij hing beneden op de bank. Dat is uitzonderlijk, maar de toegang tot de mancave was hem dan ook ontzegd. Vanwege zo'n vervelende herhalingsdiscussie tijdens het avondeten, na-etterend als toetje. Dus ja, wat moet je dan anders doen? Hij hééft gewoon niets anders te doen. Vindt hij.

"Moet jij niet eens naar boven?"
"Ik moest toch 'gezellig' op de bank komen zitten?"
"Half elf het licht uit hè?"
"Huh? Hoezo?"
"Hoelang is dat al zo? Ik heb het geloof ik maar een keer of drie tegen je gezegd vanavond."
"Maar ik hoef pas om kwart voor elf naar school, voor die toets!"
"Nou en? Je kent onze afspraak toch?"
"Ik dacht dat je een grapje maakte."

Hij stampvoet richting de gang. Onderweg hoor ik hem mompelen:
"Maar dan kan ik elf uur lang slapen. Ik ben toch fucking Doornroosje niet!" 


Daarom hou ik nou zo van dat ventje. Zo vol humor, zo fucking gevat. 


2 opmerkingen:

  1. Haha herhalingsgesprekken zeer vermoeiend maar je hebt toch zeker wel even hard gelachen in jezelf na deze uitspraak?
    Bij ons thuis gebruiken we de slogan: "je krijgt er zoveel voor terug"!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Edith,

      Ik heb absoluut héél hard gelachen. Hardop. Terwijl hij via de trap naar boven stampte, hoorde hij dat ook. Wat hem nog bozer maakte.
      De volgende dag hebben we er wel samen nog smakelijk om gelachen.

      Groet, Diana

      Verwijderen