dinsdag 8 november 2011

De Van Hasseltschool

vrijdag 4 november 2011

Vandaag moest ik in Vlaardingen-West iets ophalen.
Nog niet zo heel lang geleden reed ik er met de jongens langs en heb ze even vlug laten zien waar ik heb gewoond, gesport en op welke 2 scholen ik mijn jeugdjaren heb doorgebracht. Ik had er toen al veel langer rond willen kijken, maar aan dat soort nostalgisch sentimenteel geneuzel en gedoe hadden zij natuurlijk geen boodschap.

Vandaag was ik alleen, en ik nam mijn fototoestel mee. Raar, maar de jaren vielen een beetje weg, toen ik daar liep.


Ik hing een tijdje rond bij het schoolplein. Hoorde dat er nog 1 juf en 1 meester lesgaven, die er "in mijn tijd" ook al waren. Van beiden heb ik zelf geen les gehad. Voor de één kwam ik te laat, want zij was en is nog steeds een kleuterjuf en ik starte op deze school in de 2e klas. En voor de ander was ik te oud en ging ik al bijna van school toen hij in een lagere klas begon met lesgeven.

Dus, ik heb nooit bij ze gehoord.


Rondkijkend zocht ik naar herkenning. Ik vond het, deels. Natuurlijk herkende ik de omgeving, het plein, het oude gedeelte van de school, de straatligging, en ook de bomen op het plein.


Daarna wachtte ik op de herinneringen. Maar ze wilden niet erg doorkomen.
Ik weet eigenlijk bar weinig van mijn tijd hier op school. Ik voel wél iets; een knoop in mijn buik en een ik-hoorde-er-niet-bij gevoel.
Ik geloof niet dat ik het zo leuk gehad heb op deze school.


Hoe anders is het met mijn jongens. Hun hele basisschooltijd zijn we ongemerkt bezig (geweest) herinneringen te maken. Het gebeurt vaak dat één van hen zegt weet-je-nog-mam, dat we toen-en-toen dat-en-dat deden en hoe leuk het was.
Ja jongen, mam weet het nog. Allemaal.


En van mijn lagere schooltijd weet, voel, ik alleen dat ik er niet bij hoorde.
Het zaadje was zo'n jaar of 5 daarvoor al gepland. Het was ontkiemd en geworteld.
Het was me al vaker overkomen. Ik hoorde niet bij ouders, bij een gezin, niet in een straat, een huis en ook niet bij een school. Als ik al dacht dat ik ergens aan kon sluiten, verhuisde ik weer en begon het opnieuw.


Zo ook aan het begin van het schooljaar 1973-1974. Vanuit wéér een nieuw gezin, ander woonadres en nieuwe kamer liep ik hoopvol mijn klas in. De 2e klas.
De eerste woorden die klasgenootjes tegen me zeiden waren Jij Hoort Hier Niet!!
Helemaal niet gek dat zij dachten dat dit voor hen vreemde meisje in het lokaal van de 1e klas moest zijn.


Maar de toon was gezet. Ik weet niet of zij op de hoogte waren van mijn achtergrond, waar ik vandaan kwam en of er ooit wel eens over werd gesproken.
Misschien wilde ik het er zelf wel niet over hebben, want opgaan in een klas gaat makkelijker als je niet opvalt.


In tegenstelling tot mijn jongens, heb ik bijna geen foto's van deze tijd.
Er zijn een paar klassenfoto's, niet eens van elke klas, maar van activiteiten of feestjes heb ik niets. Ongetwijfeld zijn die er wél geweest, maar samen met het gat in mijn herinnering, blijft het beeld op zwart.


Deze foto heb ik wél. Gemaakt tijdens een schoolkorfbaltoernooi. Precies op het juiste moment genomen, want veel speelde ik niet die dag. Ik mocht meedoen, maar hoorde er niet bij. Ik kon namelijk geen bal vangen en de fanatieke schoolmeester die het team begeleidde kon me daardoor niet gebruiken en zette me steeds buiten de lijnen.


Wat hij niet wist en ik toen ook nog niet, was dat hij me hiermee een grote dienst heeft bewezen.


Mijn nieuwe papa was totally pissed off en maakte me direct lid van de naast school gelegen korfbalvereniging. Daar liepen mensen rond die de moeite namen het gooien en vangen met me te oefenen en het duurde niet lang voor ik uitgroeide tot een waardevolle jeugd- en selectiespeler. De mooiste jaren van mijn jeugd bracht ik er door.
 

Ik hoorde er helemaal bij, net als later op de middelbare school, waar ik opnieuw kon beginnen, gesteund door een fijn gezin. Mijn gezin. Zij hebben mij in hun huis, maar vooral in hun hart laten wonen. Zij zorgden ervoor dat het hélémaal goed kwam met mij.


En dus was het toch fijn om daar vandaag te staan, daar bij dat schoolplein.
Want het voelt nog steeds als mijn school. 

3 opmerkingen:

  1. Hoi Diana, vanuit nostalgie zat ik te bladeren, ik had geen idee dat jij het zo lastig had op deze school. Ik vond het zelf een rotschool!

    Ik zie nog je ouders bijna dagelijks gaan hardlopen, die lange man met zijm kleine vrouw!

    Ik woonde bij jou aan de overkant.

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi grote onbekende,

      Ja, voor mij was die hele periode geen pretje. Mijn leven begon bij 12 jaar, zal ik maar zeggen ;-). Gelukkig is het daarna allemaal goed gekomen.

      Mijn ouders waren inderdaad een bijzondere verschijning zo met zijn twee-en. Dat 'hele hardloop gedoe' zoals ik er toen tegenaan keek, was ook nogal bepalend binnen ons gezin.
      Groot was dan ook de verrassing toen ik op latere leeftijd (ergens in de 40) zelf ging hardlopen en het ook nog leuk ging vinden. Zo zie je maar...

      Maar nu de hamvraag: waar precies woonde jij en wie ben je :-) ??

      Verwijderen
  2. Zo dat is alweer een tijdje geleden, in de straat met allemaal Unilever personeel, ik weet niet of jij mij nog kent, Eric Jan van nr.90

    Ik zat bij meester Janson en van Hees, Juffrouw Spanjersberg, Stam en de inval juf Tol ken ik nog.

    Ik vond het een verschrikkelijke school.

    BeantwoordenVerwijderen